Vaatamata sellele, et Eesti Draamateatri uuslavastus – Jordi Galcerani «Pangalaen» – räägib meile üsna igapäevastest olmeprobleemidest (mitte nendest kõige triviaalsematest), ei ole ei 2013. aastal valminud näidend ega ka Hendrik Toompere lavastus sotsiaalkriitiline ega ühiskonda-inimsuhteid lahkav.
«Pangalaenuga» tšillivad Toompere ja Võigemast
Me võime küll esmapilgul rahast ja naistest, tegelikult siiski meestest rääkiva lavastuse valguses mõlgutada mõtteid meie argipäevaelu saatvate (moraali)normide, manipulatsioonide või hirmude üle, kuid «Pangalaenu» puhul on asi palju lihtsam. Pooleteisetunnist tempokalt kulgenud komöödiat, mille dialoog pakub nii näitlejatele kui ka vaatajatele lõõgastust, võime nimetada turvaliselt (ja turvaliseks) meelelahutuseks. Ja seda nii näitlejate kui ka publiku vaatevinklist. Kuna näidend on üsnagi steriilne ehk isemängiv, lavalist tegevust vähe ja kogu info saame tekstist, siis mõnu teatriõhtust sõltub eriti tugevalt näitlejatöödest. (Eks see peaks nii iga lavastusega olema, kuid mõnikord, ja seda teab lavastaja Toompere hästi, saab mõne nõrgema lüli kontseptuaalsuse hämaratesse nurkadesse varjule saata.)