Jaan Kaplinski on üks Eesti kuuekümnendate põlvkonna sümbolkujusid. Ta on seda koos Paul-Eerik Rummo ja Hando Runneliga. Eesti kirjandusloolises galeriis olengi käsitlenud neid kolme meest kui triptühhoni. 20. sajandi eesti kirjanduses on õieti kolm kontsentrit: Noor-Eesti, Arbujad ja kuuekümnendate põlvkond. Kui Rummo ja Kaplinski luules võib näha arbujalikkuse edasikandumist (mõlemad luuletajad on ka ise möönnud hinge- ja vaimusidet Arbujate luuleseltskonnaga), siis Runneli luule põimib üheks «aiaäärse tänavas» ja «parkettidepealse» Eesti.
Jaan Kaplinski Ariadne lõng
See, 1930ndate lõpus, sõja ajal ja vahetult pärast sõda sündinud põlvkond, kuhu Kaplinski esinduslikuna kuulub, «astub ellu» (nii oli toona tavaks tähistada täisikka jõudnud ja keskkooli lõpetanute oma tee otsingute algust) 1950ndate lõpus, mil ühiskondlikus kliimas valitses Hruštšovi sulana tuntud nõukogude režiimi ajutise õgvenemise aeg. Kuigi lääs oli jõudnud tööstusjärgsesse ühiskonda koos üldise heaolu kasvu ja tarbimispeoga, polnud suured vastasseisud kuhugi kadunud. Endised koloniaalimpeeriumid tõmbusid küll kokku, kuid võidujooks võimsaima pommi nimel tähendas elu kolmanda maailmasõja ähvarduse varjus. 1960ndate keskpaigaks võttis üha selgema kuju kogu inimkonna eksistentsiaalne argument: kasvul ja paisumisel on piir, mille ületamine lõpeb pidurdamatus kaoses. Rachel Carsoni «Hääletu kevad» (1962, ek 1968) teadvustas ökosüsteemi haavatavuse. Albert Schweitzer oli juba 1915. aasta septembris sõnastanud looduse eetika alusteesi, «aukartuse elu ees» (Jaan Kaplinski tõlkes ja tõlgenduses «Kõik on ime»). «Ma olen elu, mis tahab elada keset elu, mis tahab elada,» kõlab Schweitzeri ökoloogilise humanismi usutunnistus. Schweitzer jõuab eesti keelde esmalt 1972. Samal aastal näeb ilmavalgust Rooma klubi raport «Kasvu piirid». Schweitzeri maksiim on otsekui Ariadne lõng, mis peaks meid omaenese loodud labürindist välja viima, tagasi algühtsuse ja algpuhtuse juurde, maailma, kus kehtib «looduse loogika» (Th. Salumets).