-Ometi, Eestil on põhjust olla tänulik, et tal on Kaplinski. Suhted selle riigi ta tema vangistatud eellasega on sul olnud teadagi keerulised. Teisitimõtlejast märter vastu tahtmist. Ja siis omakorda teisiti-teisiti- või koguni vastumõtleja...Seda praegust Eestit oleme siiski rahvaesindajatena 1990-ndate algul koos ehitanud. Mis jääb sul sellest meelde?
Ma ei tea, kas ja kuipalju Eestil on põhjust mulle tänulik olla. Ilmselt mitte kõige eest, mis ma teinud olen... Viimasel ajal mulle meeldib ikka vähem riikide personifitseerimine. Eesti ei mõtle, ei tegutse, Eesti ei ole isiksus, isiksused on eestlased, nemad mõtlevad ja tegutsevad. On mitu Eestit, peaaegu samapalju kui siin on elanikke, kodanikke. Tegelikult on ka mitu Kaplinskit. Kaplinskit aastast 1946 ei saa pidada samaks inimeseks kui Kaplinskit aastast 1966, 1986, … 2016. Midagi on püsinud, midagi on muutunud. Ja endalgi on raske arvata, mis ja kuipalju. See teisitimõtlemine on ilmselt midagi, mis on suuresti püsinud. Ja vastukaal temale, mida nimetad teisiti-teisiti-mõtlemiseks. On asju, millega ei saanud leppida Nõukogude ajal, on asju, millega on raske leppida nüüdses Eestis. Ja raske on ka jätta rääkimata sellest, millega leppida ei saa. Vahel tundub mulle, et läbi üürikese vabaduseaja oleme liikunud ühest totalitarismist teise. See teine totalitarism ei toimi sunniga, vägivallaga, vaid suudab mõjutada meid seestpoolt, tungib meisse sügavamalt, kontrollib ja suunab meie maitseid, elulaadi, soove, unistusi, isegi mänguasju. Võiksin öelda, et me ei ole vabamad kui nõuka-ajal, meil on aga palju mugavam olla. Kas see on hää või halb, on raske öelda. Kuid ilmselt on inimesi, kellele selline magus totalitarism vastu hakkab. Ja neil ei ole selles uues ilusas ilmas mugav olla.