Stalinistliku ajajärgu kunsti kohta on pealtnäha lihtne seisukohta võtta: absoluutse terrori olukord ja sotsialistlik realism ehk pealesunnitud ja ideoloogiliselt angažeeritud kunstiparadigma kohustuslike teemade ja stiilivõtetega ei jätnud kunstnikele võimalusi vabaks eneseteostuseks. Selle eelteadmisega stalinistliku impressionismi näitusele tulles võib sattuda segadusse: stampteemasid, mida perioodilt ootaks – traktoreid, kolhoose ja vabrikuid –, justkui on, aga palju on ka arhetüüpselt ja ajatuna mõjuvat loodusmaali ning rahvuslikku olustikku. Sulev Oll kirjutabki Maalehes, et näitus on «üllatavalt rõõmus, rahvuslik ning hoopis ilma okastraadita».
Tellijale
Õitsev õunapuuaed ehk kuidas vaadata stalinismi?
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Stalinistliku impressionismi näitus toob need vastakad nüansid vaataja ette uuritava ajastu kujundusloogikat kasutades: maalid on tihedalt koos, esitatud massiivse, filmiliku kogumina. Ühtlase massiivi muljet lõhuvad siia-sinna pikitud tööd, mis justkui ei sobitu ja tõstatavad küsimusi: Elmar Kitse sünge «Autoportree» (1958) ja tema «1. mai aktus Tartu Riikliku Ülikooli aulas» (1945), Johannes Saali hüsteeriliselt mõjuv «Pioneer» (1954), kuraatori osutus aja seiskumisele, kõrvuti asetatud Kristjan Tederi «Kevadine aed» (1946) ja Richard Uutmaa «Suvepäev taluõuel» (1958), kus miski ei anna tunnistust, et maalide valmimise vahele jääb üle kümne aasta.