Aja auk. Maailma kõige kangema kanepiga mees

Janar Ala
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Lee Perry
Lee Perry Foto: Kuvatõmmis

Lee «Scratch» Perry sai möödunud pühapäeval 80. Ilmselt on tema puhul tegemist kõige kuulsama Jamaica reggae-muusikuga pärast Bob Marleyt ja tema mõju muusikale võib pidada ehk suuremakski. Väga tähtis mees seega.

Perry oli muide ka see mees, kes hakkas Bob Marleyst Bob Marleyt tegema. Enne Perryga kohtmist esindas Marley üsna tüüpilist 1960ndate keskpaiga stiili: naerunäoline soul-bänd, smokingud seljas, aga Perry tutvustas teda rastafari-usuga, kruttis talle tummisemaid ja edge’imaid helisid ja osales n-ö autoripositsiooni kujunemises. Marley viskas smokingu nurka ja kasvatas rastapatsid pähe.

Jamaica muusikatööstuses oli Lee Perry osaline 1950ndate lõpust, mil asus produtsendina tööle kuulsas plaadifirmas Studio One, aga enne jõudis too ekstsentriline geenius pidada ka traktoristiametit ning künda ja külvata saareriigi põldu. Traktoriga komistas ta ühe suure kivi otsa, millest mehe enda sõnul saigi tema kosmoselaev, mis ta ka muusikamaailma lennutas. Studio One’ist sai tal ühel hetkel villand, seejärel töötas ta mõnda aega veel teistes plaadifirmades ning rajas 1960ndate lõpus plaadifirma Upsetter Records. Upsetter on ka üks Perry alter ego’sid muusikas. 1970ndatel jõudis ta omadega nii kaugele, et asutas Black Ark Recordsi, ühe kõigi aegade mõjukaima plaadifirma. Oma miksimislaua taga, dressipüksid jalas ja kanepisuits ees, produtseeris ta kajarohket ja revolutsioonilist muusikat.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles