Kumus avatakse Marcel Lefrancqi fotode näitus

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Heili Sibrits
Copy
Öine Monsi park. 1938
Charleroi Fotograafiamuuseum
Öine Monsi park. 1938 Charleroi Fotograafiamuuseum Foto: © Michel Lefrancq

Alates 8. juulist saab Kumu kunstimuuseumis vaadata näitust „Marcel Lefrancq. Belgia sürrealistlik foto“.

Näitus kunstnik Marcel Lefrancqi (1916–1974) loomingust jõuab Kumu kunstimuuseumisse Belgiast, mainekast Charlerois Fotograafiamuuseumist, mille kümnetest tuhandetest fotodest ja miljonitest negatiividest koosnev kogu annab läbilõikelise ülevaate fotograafia ajaloost.

Marcel Lefrancqi loomingu ja Belgia sürrealistliku foto spetsialistiks on Charleroi fotomuuseumi direktor Xavier Canonne, kes on sisuliseks kujundajaks ja kuraatoriks ka Kumu kunstimuuseumi näitusele. Näituse lähtepunktiks on 2003. aastal Charlerois fotomuuseumis koostatud suuremahuline Lefrancqi fotode näitus „Aux mains de la lumière“ ja kaasnenud samanimeline kataloog. Näitusel eksponeeritakse eelkõige fotomuuseumi kollektsiooni kuuluvaid Lefrancqi fotosid 1930.–1950. aastatest. Koostöös Belgia erakoguga on eksponeeritud ka Lefrancqi varased kollaažid.

Sürrealistlik fotograafia kasutas kaamerat loovalt, laiendades kujutlusvõime piire. Kaamera toimis kui kolmas silm, mis häälestas end alateadvuse tähenduskihtidele. Foto oli muudetavate märkide indeks – salvestades üheaegselt igapäevast ja tuues nähtavale selle pealispinna all peituvad uued tähendused. Kuigi Lefrancqi loomingus ei ole selgelt defineeritavaid perioode – ta tegeles paralleelselt nii sürrealistliku kui traditsioonilisema lähenemisega –, võib tema põhiliseks tegutsemiseks sürrealistliku foto teemal pidada aastaid 1937–1948. Hilisemas loomingus hülgab Lefrancq eksperimenteerivad tehnikad, pildistades seeriaid maastikest, eriti öistest poeetilise varjundiga linnamaastikest, samuti aktietüüde ja portreesid.

Tagasi üles