Kumus avatakse Marcel Lefrancqi fotode näitus

Öine Monsi park. 1938 Charleroi Fotograafiamuuseum

FOTO: © Michel Lefrancq

Alates 8. juulist saab Kumu kunstimuuseumis vaadata näitust „Marcel Lefrancq. Belgia sürrealistlik foto“.

Taevakivi. 1940 Charleroi Fotograafiamuuseum

FOTO: © Michel Lefrancq

Neljapäev. Cour du Noir Lévrier, Mons. 1937 Charleroi Fotograafiamuuseum

FOTO: © Michel Lefrancq

Ja siis tuli teraseaeg. Innocenti torn. Brüsseli maailmanäitus. 1935 Charleroi Fotograafiamuuseum

FOTO: © Michel Lefrancq

Pealkirjata. U 1945 Belgia prantsuskeelse kogukonna / Vallooni-Brüsseli Föderatsiooni kollektsioon, deponeeritud Charleroi Fotograafiamuuseumisse

FOTO: © Michel Lefrancq

Pallimäng. 1948 Charleroi Fotograafiamuuseum

FOTO: © Michel Lefrancq

Unistused. 1939 Belgia prantsuskeelse kogukonna / Vallooni-Brüsseli Föderatsiooni kollektsioon, deponeeritud Charleroi Fotograafiamuuseumisse

FOTO: © Michel Lefrancq

Michel Lefrancqi foto Marcel-G. Lefrancqist. 1962 Charleroi Fotograafiamuuseum

FOTO: © Michel Lefrancq

Näitus kunstnik Marcel Lefrancqi (1916–1974) loomingust jõuab Kumu kunstimuuseumisse Belgiast, mainekast Charlerois Fotograafiamuuseumist, mille kümnetest tuhandetest fotodest ja miljonitest negatiividest koosnev kogu annab läbilõikelise ülevaate fotograafia ajaloost.

Marcel Lefrancqi loomingu ja Belgia sürrealistliku foto spetsialistiks on Charleroi fotomuuseumi direktor Xavier Canonne, kes on sisuliseks kujundajaks ja kuraatoriks ka Kumu kunstimuuseumi näitusele. Näituse lähtepunktiks on 2003. aastal Charlerois fotomuuseumis koostatud suuremahuline Lefrancqi fotode näitus „Aux mains de la lumière“ ja kaasnenud samanimeline kataloog. Näitusel eksponeeritakse eelkõige fotomuuseumi kollektsiooni kuuluvaid Lefrancqi fotosid 1930.–1950. aastatest. Koostöös Belgia erakoguga on eksponeeritud ka Lefrancqi varased kollaažid.

Sürrealistlik fotograafia kasutas kaamerat loovalt, laiendades kujutlusvõime piire. Kaamera toimis kui kolmas silm, mis häälestas end alateadvuse tähenduskihtidele. Foto oli muudetavate märkide indeks – salvestades üheaegselt igapäevast ja tuues nähtavale selle pealispinna all peituvad uued tähendused. Kuigi Lefrancqi loomingus ei ole selgelt defineeritavaid perioode – ta tegeles paralleelselt nii sürrealistliku kui traditsioonilisema lähenemisega –, võib tema põhiliseks tegutsemiseks sürrealistliku foto teemal pidada aastaid 1937–1948. Hilisemas loomingus hülgab Lefrancq eksperimenteerivad tehnikad, pildistades seeriaid maastikest, eriti öistest poeetilise varjundiga linnamaastikest, samuti aktietüüde ja portreesid.

Tagasi üles