Apokalüptilisuseni tõusvad sõnumid Peterburist

Krista Piirimäe
, kunstiajaloolane
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Seinal näeb Nikolai Vassiljevi värvilisi töid seeriast «Kids», 2014 («Kids» /
Николай Васильев).
Seinal näeb Nikolai Vassiljevi värvilisi töid seeriast «Kids», 2014 («Kids» / Николай Васильев). Foto: Janno Bergmann

Kuu aega tagasi nägime kunstimajas Tartu Ülikooli maaliosakonna lõpetajate maale, mis paistsid silma raskete probleemide käsitlemisega. Nüüd on Janno Bergmann toonud Peterburist näituse, mis ajab sama joont, ainult veel teravamalt ja nii andekas kunstilises vormis, et korraga ei suudagi neid süngeid, apokalüptilisuseni tõusvaid sõnumeid vastu võtta.

Otse ukse vastas on Pjotr Belõi installatsioon – ketassaag ja valge sein musta värvi pritsmetega. Kas see on nüüdisaegne variant teha Jackson Pollocki laadis abstrakti? Ei, saatetekstis on kirjas, et ketassaag koos mustaks läinud verepritsmetega sümboliseerib Venemaa õudusi kogu XX sajandi vältel ja praegu on «Paus», nagu ütleb teose pealkiri.

Paremal ripuvad rehvidest meisterdatud kuulipildujad ja muud tapariistad, sekka rinnahoidja, ikka mustast kummist. Autor Vladimir Kozin pealkirjastas selle installatsiooni «Patsifisti unenäoks». Mis tal muud üle jäi!

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles