/nginx/o/2016/07/20/5644789t1h3c98.jpg)
Aasta tagasi ilmus Olavi Ruitlaselt palju tähelepanu pälvinud romaan «Vee peal», mida kriitika võrdles julgelt Lutsu «Kevadega», nimetas «eesti Bullerby lasteks» ning koguni täiuslikuks raamatuks – harva pälvib mõni teos nii üksmeelset tunnustust. Autobiograafiline romaan jutustab 12-aastase Olavi seiklustest 80ndate aastate alguse Võru agulis, kus tema elu ja arengut mõjutavad kaitsvad ja kontrollivad Mamma ja Papa, kahtlasevõitu sõbrad elu põhjakihtidest, kaunis ja kiuslik esimene armastus ning mis peamine – Olavi suurim kirg – kalapüük. Tarmo Tagametsa dramatiseeringu ja lavastusena jõudis Ruitlase «Vee peal» sel suvel Võrus ka teatripubliku ette.
Napi lavakujunduse ja vähenõudlike kostüümidega «Vee peal» on n-ö vaese mehe teater, mis kõneleb vähestest vahenditest ja lühikesest prooviajast. Samas, stagnaaja lapsepõlv oligi vaene, mis seal salata. Kuid paistab, et seda peamiselt materiaalses, mitte sotsiaalses mõttes. Mamma-Papa kasvatada jäänud 12-aastane Olavi ümbritseb end parema puudumisel märksa vanemate ja pehmelt öeldes kahtlaste sõpradega, kes jagavad kasvueas poisile elutarkusi. Asotsiaalse eluviisiga Kalju (Agu Trolla) on end juba peaaegu olematusse joonud, jalad põlvist saadik külmale kingitud, kuid kalamehejutte tal jagub, eriti kui keelepaelad viinaga õlitatud saavad. Lollipaberitega ja «otse Jämejalast» Kolja (Kait Kall) saadab poisikest kalakäikudel, endine vang Valter (Siim Sareal) aga varastab kõike, mis just pole naeltega kinni löödud ja peksab naist. Kolm meest jagavad poisiga kõike seda, mida on elu neile õpetanud ning seavad ohtu Mamma-Papa konservatiivsed elutõed ja väärtused. Teoses vaatluse alla tuleva aasta jooksul tuleb aga Olavil lapsepõlv seljataha jätta ning meheks kasvada. Vaid kalapüügile keskendunud õnnelik ja värviderohke poisipõlv saab pöördumatult otsa – elus halva loosi tõmmanud sõbrad surevad, Olavi aga seisab silmitsi Papa raske haiguse, omaenese tärkava seksuaalsuse ning esimese armastusega.