Suri maalikunstnik Leili Muuga

Janar Ala
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Leili Muuga
Leili Muuga Foto: Erakogu

In memoriam Leili Muuga 14. XI 1922 – 1.VIII 2016.

On lahkunud  silmapaistev vanema põlvkonna kunstnik, maalija Leili Muuga.

Ta sündis eestlasest maamõõtja Adam Muuga perekonnas Maima külas Oiroti oblastis Altai krais. Aastal 1925 asus perekond Pjatigorskisse, sealt 1938. a Naltšikisse. Aastatel 1940-41 õppis L. Muuga Moskva Tehnoloogia Instituudis, aastatel 1941-43 töötas Naltšikis kunstiateljee meistri ning medõena. Õpingud jätkusid aastail 1943-45 Ordžonikidze (Vladikavkazi) Mäe-ja metallurgiainstituudis ning 1945. a Leningradi Mäeinstituudi IV kursusel. 1946. a asus perekond Tartusse, kus ta töötas esialgu joonestaja-konstruktorina Arhitektuurivalitsuse projekteerimisbüroos.  Aastail 1947-51 õppis ta – peamiselt Alfred Kongo juhendamisel –  Tartu Riiklikus Kunstiinstituudis, selle sulgemisel Tallinna Riiklikus Kunstiinstituudis, mille lõpetas aastal 1953 diplomitööga „D. Mendelejev tervitab Tartu Ülikooli 100. juubeli puhul“. 

L. Muuga  pälvis peatselt tähelepanu andeka kompositsioonimaalijana. Mõned tema 1950. aastate kompositsioonid olid väljas Kumu kunstimuuseumi näitusel  „Romantiline ja edumeelne: stalinistlik impressionism“. Maalita „Kohvikus 1940. aastal“ (1956) tundub mõeldamatuna  muuseumi püsiekspositsioon. Üleliidulise kuulsuse tõi „Protest sõja vastu“ (1959), 1960. aastate eesti maali tippteoseid on kunsti sümbolkujundina mõjuv „Orkester“ (1962). Tugev realistlik aluspõhi, impressionismikogemus ning 1950ndate lõpupoolele ja 1960ndatele iseloomulik üldistuspüüe, ühtaegu isikupärase väljenduslaadi väärtustamine olid tegurid, mis kujundasid tema kunsti.

Viimane arenes rahulikult ja väärikalt raamides, mille määrasid kunstniku temperament ja väärtushinnangud. Kompositsiooni kõrval  tõusis tema loomingus juba 1950. aastatel juhtivaks žanriks portree, milles tema modelle ühendab meditatiivsus ja lüürilisus.  Ta on maalinud veduute Tallinnast, Budapestist ja Veneetsiast, ent rohkem paelus teda loodus –  talvised väljad Tartumaal, kaljusaared Murmanski lähedal, Saaremaa rohelised rannad, Lohusalu oma kalurimiljööga. Kadakasalu hävimisele Lohusalus  reageeris ta maaliga „Reekviem hukkunud kadakatele“ (1994). Kogu loomingu vältel on ta maalinud lilli – nii suuri kompositsioone, nagu „Lilled Mozartile“ Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias (1991-94), kui ka väikesi etüüde, nagu  õrnad ja puhtad „Anemoonid“, mida ta võis viimati vaadata oma haigevoodist.

Aastail 1962-77 oli L. Muuga õppejõud ERKI-s (alates 1967 dotsent). 1965 omistati talle ENSV teenelise kunstitegelase nimetus. 1965/66 toimus Tartu Kunstimuuseumis tema esimene personaalnäitus (kahasse Nikolai Kormašoviga). Tema arvukatest isikunäitustest meenutagem  uuemaid abstraktseid ja sümbolistlikke teoseid koondavat väljapanekut „Vaikuse helid“ Kunstihoone Galeriis (1997), ülevaatenäitust „Valge valgus“ Adamson-Ericu Muuseumis (2003) ning põhiliselt tema võluvaid etüüde esitavat näitust „Rännuteed“ Kastellaanimaja Galeriis (2007). Tema teoseid on Eesti Kunstimuuseumis, Tartu Kunstimuuseumis, Tallinna Kunstihoone Fondis, Riiklikus Tretjakovi Galeriis, Magnitogorski, Permi ja Nikolajevski muuseumides jm.

Leili Muuga oli inimesena niisama harmooniline, siiras ja tundlik nagu tema kunst. Valge, värve läbistav, ühendav ja hingestav valgus, mis on alati olnud tema  põhilisi väljendusvahendeid, omandas elu lõpupoole tema jaoks järjest spirituaalsema tähenduse. Mõttes on ta juba tükk aega  olnud teel valge valguse poole.

Mälestame head kolleegi ja õpetajat ning avaldame kaastunnet lahkunu omastele.

Eesti Kunstnike Liit

Eesti Maalikunstnike Liit

Eesti Kunstiakadeemia

Eesti Kunstimuuseum

Tartu Kunstimuuseum

Kultuuriministeerium

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles