Vaatajana on pealegi oht oma ootusi kujundile absolutiseerida. Mina ootan vaatajana, et kunstnik oleks teinud teadliku ja läbimõeldud valiku. Kui keegi teeb mingi väga abstraktse ja otseselt kirjeldamatu teose, siis on see positsioon, mille ta on võtnud, valik, mille ta on teinud. Õõnestav oleks hakata kunstiteost süüdistama, miks ta ei ole midagi, mida ta ei ole. Kui sa ootad etenduskunstidelt mitmeplaanilise ajalooga karakterit, pettud samuti.
Sa võid alguses ehmunud olla − laval tehakse imelikke asju, keegi on alasti −, aga kui lased sellel oma reeglite järgi toimetada, võib see ka sinu jaoks tööle hakata. Ja siis on see lisaks meelelahutuslik, mis muide ei ole vähetähtis, kui rääkida sellest, kuidas etenduskunstidesse väljastpoolt suhtutakse.
Kui sulle miski teatris korda läheb, on see meelelahutus, ükskõik kui paljudele see peale sinu meeldib. Mulle näiteks ei lähe esinejana korda, mitu inimest on saalis. Absoluutselt mitte. Tõsi, üht meie etendust käis vaatamas viis inimest, siis üheksa, siis seitse: see muutus küll veidi häirivaks. Aga ma ei saa teha valikuid ning otsuseid sellest lähtuvalt, kas saali tuleb viis või viissada inimest, või selle järgi, kes need inimesed on. Juba ammu ei määra teose väärtust publiku hulk saalis.
Kui on olemas teatud ühiskondlik kokkulepe, et üks või teine teos on hea ja õnnestunud, siis ei loe enam, kas see meeldib või ei meeldi: see on ikkagi hea kunstiteos. Minu maitse, minu arvamus mingi teose kohta ei ütle mitte midagi teose, vaid minu enda kohta.
Mulle tundub, et Eestis hakkavad uued etenduskunstid jõudma sellesse seisu, kus ka nende teoste kohta tehakse vahel sääraseid kokkuleppeid ja see on väga positiivne suundumus. Etenduskunste aktsepteeritakse.
«Kultuuri mõte» on iganädalane artiklisari, milles vaadeldakse kultuuri ja maailma ning seda, kuidas need üksteist ja meid mõjutavad.