Fringe’i festival – teatrimaailma olümpiamängud

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Mart Sander
Copy
Mart Sander Edinburghis.
Mart Sander Edinburghis. Foto: Erakogu

Ehkki maailma avalikkuse tähelepanu on Rio olümpiamängudel, toimub nendega paralleelselt maailma kõige rahvarohkem teatrifestival, mis osavõtjate ja vaatajate arvu poolest ületab kõik mujal pakutava ja võiks vabalt kanda teatriolümpia tiitlit.

Edinburgh kanti kindlalt maailma kultuurikaardile aastal 1947, mil riikliku kunstipoliitilise otsusega asutati Edinburghi (teatri)festival ning Edinburghi filmifestival. Asutamisotsuse moto on mõnevõrra vanamoodsalt hingestatud, kuid aktuaalne: «Et luua inimhinge õidepuhkemiseks vajalik platvorm.» Samast aastast – ehk siis juba kuuekümne üheksandat hooaega – toimub ka Edinburgh Fringe, omamoodi alternatiiv «riiklikule» teatrifestivalile, tänaseks maailma suurim teatri- ja kunstide festival.

Ametlik ajalugu ütleb, et esimese Edinburghi festivali ajal jäid kaheksa teatritruppi ukse taha ning lõid oma, alternatiivse festivali, mis hakkas kandma nime Fringe – see tähendab nii kunstis kui ka teaduses ääremaad, piiri, mida alles tuleb kombata ning avastada. Fringe hakkas kiirelt elama oma vägagi edukat elu – umbes nagu Prantsuse Akadeemia iga-aastase Pariisi Salongi rivaalina sündinud Salon des Refusés (Hüljatute Salong), kus oma teoseid hakkasid eksponeerima kõik need nüüdseks maailmakuulsad impressionistid, kes ametlike institutsioonide tunnustust ei leidnud, kuid kelle julgus ja uuenduslikkus muutis kunstimaailma igaveseks.

Tagasi üles