Tulekul on festival, kus vaataja asetatakse kellegi teise olukorda

Heili Sibrits
, kultuuritoimetuse juhataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Paavo Piik
Paavo Piik Foto: Siim Vahur

5.–10. detsembrini toimuva teatrifestivali “Talveöö unenägu 2016: Plaan B” pileteid müüakse alates homsest, 1. oktoobrist Piletilevis ja Linnateatri kassas. 

“Talveöö unenägu” on rahvusvaheline teatrifestival, mida Tallinna Linnateater korraldab iga kahe aasta tagant alates 2000. aasta detsembrist.

Festivali idee on tuua Tallinnasse siinset teatripilti rikastavaid piiritaguseid lavastusi. Tänavuse festivali programmi valis festivali kuraator ning Linnateatri dramaturg-lavastaja Paavo Piik lavastused Lätist, Leedust, Venemaalt ja Lõuna-Aafrika Vabariigist.

“Seekordse “Talveöö unenäo” lavastusi ühendab katse asetada vaataja kellegi teise olukorda,” sõnas Piik. “Olgu need supermarketi kassapidajad, teise nahavärviga inimesed või vaesed kunstnikud. Ajal, mil me avalik ruum on kimpus sotsiaalsete vastasseisude avamisega nii, et see ei muutuks verbaalseks vägivallaks ja poriloopimiseks, vaid tekitaks mõistmist, tundub vahel, et võiks teater võiks olla plaan B,” põhjendas ta seekordse festivali alapealkirja valikut.

Lisaks neljale põhilavastusele on festivali kavas ka Mari-Liis Lille ja Paavo Piigi eestlastest ja venelastest rääkiv lavastus “Teisest silmapilgust”. Lisaks põhiprogrammile avalikustatakse festivali lähenedes ka lisaprogramm.

““Talveöö unenägu” on küll väike festival, kuid pakub võimalust näha head rahvusvahelist teatrit oma koduõuel,” ütles üheksandat korda festivali korraldav Tallinna Linnateatri direktor Raivo Põldmaa. 

Lavastus "Head päeva"
Lavastus "Head päeva" Foto: Talveöö unenägu
  • Leedu muusikalavastuse "Head päeva" ("Have a Good Day!") peategelasteks on supermarketi kassiirid. Tere, head aega. Piiks-piiks. Head päeva! See on soe ja nukker sissevaade ühte tavalisse Rimisse, Selverisse või Maximasse, kus vaikselt avaneb meile maailm, mis peitub tervitussõnade ja viisakusavalduste taga. Operomanija on noor kollektiiv, mis kasutab algupäraseid tekste, et luua värsket ja kaasaegset ooperit. 2011. aasta lavastust on edukalt mängitud New Yorgis, Moskvas, Münchenis, Shanghais.  „Nutikas, võluv ja vaikselt õõnestav.“ (New York Times)

    Lavastus “Näitus B” / Talveöö unenägu

  • Brett Bailey “Näitus B” ("Exhibit B") toob meie ette julge taasesituse sada aastat tagasi toimunud orjanäitusest Norras – kaasates selleks päris inimesi meie keskelt. Kui palju on meis muutunud saja aastaga? Mis on inimlikkuse mõõt? „Näitus B“ on performance, mis möödub ruttu, kuid toimib aeglaselt, jäädes kummitama. 2010. aasta lavastust on mängitud Viini, Avignoni, Edinburghi ja Brüsseli teatrifestivalidel.  „Tuletab meelde, et ka meie 21. sajandi ajalootõlgendus on endiselt sügavalt kaldu.“ (The Guardian)

    Lavastus "Märter" / Talveöö unenägu

  • Kirill Serebrennikovi lavastus "(М)ученик" räägib loo tavalisest koolipoisist, kellest saab usufanaatik. Kuidas reageerivad sellele tema kaaslased ja õpetajad? Mida ütleb jumalasõna kehalise kasvatuse tunni kohta? Aluseks olev Marius von Mayenburgi näidend on lühikese aja jooksul lavale jõudnud Saksamaal, Poolas, Venemaal ja Inglismaal. 

    2014. aasta lavastus valiti Venemaa prestiižseima teatrifestivali Kuldne Mask 2015. aasta põhiprogrammi. 

    „Nagu Balabanovi filmideski, seisneb „Märtri“ mõju tema tõetajus.“ (The New Times)
     

    Lavastus "Riiklik arengukava" / Talveöö unenägu

  • "Riiklik arengukava" Jānis Balodis on üks Läti uue põlvkonna huvitavamaid näitekirjanikke, Riia alternatiivteatri Dirty Deal dramaturg, kes on teinud koostööd nii Läti kui ka Leedu suuremate teatritega. Selles lavastuses astub ta aga üles iseendana, et rääkida võimalustest, kuidas ühildada isiklikud eesmärgid ja Läti riiklik arengukava 2014-2020. Eestlastelegi tuttavad arenguplaanid ja tulevikuprogrammid saavad järsku inimliku mõõtme. Monolavastuse originaalpealkirjaga "Nacionālais attīstības plāns"  on 2012. aastal lavale seadnud võitluskaaslane ja tunnustatud noor lavastaja Valters Sīlis. 

     „Vaimukas ja väga isiklik kommentaar otsusetegemise mõjudest Läti igapäevareaalsusele.“ (New Theatre Institute of Latvia) 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles