/nginx/o/2016/10/30/6019147t1hb5d7.jpg)
Teisel pool ookeani kogub hoogu järjekordne Oscarite hooaeg. Juba 17. oktoobril alustas Ameerika filmiakadeemia mitteingliskeelse filmi auhinnale esitatud 85 linateose läbivaatust – vähemalt meile sümboolselt just Kadri Kõusaare «Ema» seansiga.
Teisel pool ookeani kogub hoogu järjekordne Oscarite hooaeg. Juba 17. oktoobril alustas Ameerika filmiakadeemia mitteingliskeelse filmi auhinnale esitatud 85 linateose läbivaatust – vähemalt meile sümboolselt just Kadri Kõusaare «Ema» seansiga.
Ka oma esimese intervjuu on Eesti režissöör juba andnud – väljaandele Women and Hollywood (Naised ja Hollywood). Küsimusele, mis tunne on olla esimene naisrežissöör, kes Eestit selles Oscarite kategoorias esindab, vastab Kõusaar, et suur au, ja täiendab kohe, et naistest koosneb valdavalt kogu nende võttegrupp: produtsent (Aet Laigu), peaosatäitja (Tiina Mälberg), stsenarist (Leana Jalukse), kunstnikud (Minna Hint ja Liisi Eelmaa) – kõik on naised.
«Ma loodan, et meie väike ehe film liigutab akadeemia südant samamoodi nagu festivalipublikut mujal maailmas,» lisab ta optimistlikult.
Juba väljaande nimi osutab, millisele nupule on kavas muuhulgas vajutada «Ema» reklaamikampaanias, et kümnete teiste, haardelt laiemate, teostuselt suurejoonelisemate ja auhindadelt kõlavamate filmide seas silma jääda.
See on järjestikku kolmas kord, kui Eestit esindav film üritab ennast Ameerika filmiakadeemiale nähtavamaks teha.
«Naisteema on Hollywoodis praegu üliaktuaalne, sest Oscaritele on jõudnud väga vähe naiste tehtud filme,» kinnitab ka produtsent Aet Laigu.
Statistika järgi on selliseid mitteingliskeelse filmi kategoorias tänavu 17, mis on Oscarite ajaloo rekord. Euroopast peale Eesti veel Läti, Saksamaa, Austria, Kreeka ja Hollandi film.
«Ema» tutvustamisega ookeani taga tegeleb agentuur Kean & Kolar Communications, kes on nimetanud esimest tagasisidet positiivseks. Suuremat kampaaniat, mille maksumuseks on plaanitud 50 000 eurot, alustatakse novembris.
Näiteks on peale akadeemia ainsa ametliku linastuse kavas korraldada veel viis lisalinastust – on oluline, et filmi näeks võimalikult palju inimesi –, sealhulgas spetsiaalne linastus Hollywoodi välisajakirjanike ühingule, kes annab välja Kuldgloobusi, millele «Ema» on samuti esitatud.
Samuti on juba broneeritud reklaamipinda mainekates meelelahutustööstuse ajakirjades Variety ja Hollywood Reporter ning kohale kavatsetakse lennutada vähemalt režissöör ja produtsent.
«Kampaania eesmärk on võita filmile võimalikult lai kõlapind rahvusvahelises üldises ja erialases meediaruumis ning tuua seda vaatama nii palju akadeemia liikmeid kui vähegi võimalik,» ütleb Laigu.
Mitteingliskeelse filmi Oscari võidujooksus osalemist ja sellesse investeerimist peab ta väga oluliseks, sest see on filmitööstuse ainus olümpia, kus kõigepealt esindatakse oma riiki.
«Kurb on asja juures ainult see, et Eestis pole süsteemi, mis selles osalemist rahaliselt toetaks. Filmitootja on sunnitud mööda riigiasutusi ja firmasid jooksma ning ise võimalusi otsima, ehkki film on valitud Eestit esindama. Ma ei kujuta ette, kas näiteks Eesti sportlased, kes on kvalifitseerunud olümpiale, peavad iga kord läbima samasuguse kadalipu,» arutleb ta.
Tänavust kampaaniat on juba 15 000 euroga toetanud kultuuriministeerium, veel loodab ka ise rahaliselt panustanud tootjastuudio Meteoriit tuge välisministeeriumilt, kultuurkapitalilt ning Eesti Filmi Instituudilt, kellel on seda võimalik teha Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse loomemajanduse eksporditoetuse kaudu. Viimati nimetatud võimalus lõpeb aga 2017. aasta juunis ja edasine on lahtine. Filmiinstituudil endal pole juhataja Edith Sepa sõnul selleks pingelise eelarve tõttu raha.
Seevastu mitmes Euroopa riigis käib sellise kampaania põhiline rahastamine just rahvusliku filmifondi kaudu, kes eraldab selleks igal aastal kindla summa. Soomes näiteks ulatub see 40 000 euroni ja Lätis on tänavu esimest korda 25 000 eurot – selle sai Laila Pakalnina film «Koidik», mille kaastootja on Kaspar Kallas.
Vaieldud on ka selle üle, kas üsna kallist Oscari-kampaaniat on vaja korraldada igal aastal – ka siis, kui Eestit esindavale filmile ei ennustata samasugust läbilööki, nagu näiteks «Mandariinide» puhul.
Produtsent Kris Taska, kes mullu korjas tükkhaaval raha filmi «1944» reklaamimiseks, usub, et see on siiski vajalik. «Meie pildis püsimine on tähtis. Ja iga film aitab sellele kaasa,» ütleb ta.
Veel esmaspäeval on võimalik «Ema» Oscari-kampaaniat toetada ühisrahastusplatvormi Hooandja vahendusel. Pühapäevaõhtuse seisuga oli eesmärgist - 8550 eurost - puudu veel päris palju ehk 3500 eurot.
«Toni Erdmann»
«Neruda»
«Müügimees»
«Kaugelt»
«Põlev meri»
«Ma’ Rosa»
«Elle»
«Julieta»
«Kokkupõrge»
«Paradiis»