Teisipäeval lahvatanud skandaal, justkui rikuks tuntud lauluõpetaja Kadri Koppeli aka Maikeni kasutatav Complete Vocal Technique (CVT) ehk vokaaltehnika meetod (rahvasuus ka Sadolini tehnika) lauljate hääle, on Eesti lauljate eliiti ärritanud.
Eesti lauljate eliit asus Maikeni kaitsele (7)
Mitu vokaalpedagoogi, teiste seas Sirje Medell ja Novella Hanson, rääkisid Eesti Ekspressile, et nimetatud tehnika on lauljatele kahjulik, viies osalt ka hääle. Medell vastab Postimehe küsimusele, kas ta seisab süüdistuse taga ka praegu, ümmarguselt. «Ma ei taha kedagi rünnata. Kui õpilased tulevad minu juurde abi saama, püüan leida põhjuseid, mis võivad olla erinevad. Ma ei tea, mis võis juhtuda.»
Konkreetsele küsimusele, kas ta peab Maikeni kasutatavat vokaaltehnilist meetodit ohtlikuks, palub ta võimalust vastata kirjalikult. «Küsimus ei ole Sadolini tehnikas, vaid selle interpreteerimises, kes ja kuidas selle vastu võtab ja omaks võtab, eriti pingelises olukorras. Inimeste organism ja lihaste vastupanuvõime on väga erinev, arenguvõime on erinev. Kui uut tehnikat hakatakse liiga kiiresti või jõuliselt õppima, siis on tõepoolest traumad kerged tulema. Minu õpilasega kui lauljatega, keda olen konsulteerinud, nii juhtus. Eelvoorudes pakutakse konkureerijatele valikuteks laulud, mis ei pruugi nende häälele sobida, st helistikud on valed. Kui kogemusi tuleb juurde ja lavanärv muutub tugevamaks, ongi normaalne, et valitakse vokaalselt nõudlikumad laulud,» kirjutab Medell.
Maiken tunnistas Kanal 2 telesaates «Radar», et nimetatud tehnika on väga tõhus ja toimib kiiresti, kui reeglid on selged ja tehnika omandatud, see tekitab aga teistes pedagoogides kahtluse, et on paljudele lauljatele sobimatu.
«Tehnika ise ei saa kedagi tuksi keerata. Seda tehnikat on väga palju testitud ja uuritud,» kinnitab Maiken. «Ma ei saa garanteerida, mida inimesed harjutades, esinemistel või oma kodus teevad. Seda ma ei tea. Aga ma olen kohe sada protsenti need reeglid inimestele selgeks teinud. Ja me treenime neid tunnis. Aga seda, mida keegi teeb tegelikult väljaspool tundi, me ei saa mitte kunagi kontrollida.»
Süüdistustest Maikeni aadressil on teiste seas nördinud armastatud laulja ja lauluõpetaja Mare Väljataga, lauljad Ott Lepland, Koit Toome, Kaire Vilgats, Rolf Roosalu ja Jüri Pootsmann. Nad kõik peavad Eesti Ekspressis ilmunud mitme lauluõpetaja väiteid, justkui rikuks see tehnika lauljate hääle, konkurentide sopaloomiseks.
WAF-koolis õpetavad Catherine Sadolini väljatöötatud vokaaltehnikat Taanis Complete Vocal Insitute'i lõpetanud ja vastava diplomi saanud Maiken ja Bert Pringi. Sadolin ütles Eesti Ekspressile, et nad mõlemad on väga head õpetajad, kes on end hästi täiendanud, ning tema soovitab neid kõikidele Eesti lauljatele.
Ott Lepland põrutab intervjuus Postimehele, et tema on lauljana jõudnud nii kaugele, kus ta praegu on, vaid tänu CVT-le ja Maikenile. Kui nad kaksteist aastat tagasi esimest korda kohtusid, olid Leplandi laulmismaneer ja hääle tekitamine hoopis teistsugused.
«Tänu sellele tehnikale ja Maikenile minu hääl avanes, muutus suuremaks, võimsamaks ja kindlamaks, juurde tuli registreid. Täna laulan nii ainult tänu sellele,» räägib Lepland. Artiklis väidavad lauluõpetajad Sirje Medell ja Novella Hanson, et kaks nende õpilast kaotasid hääle just selle vokaaltehnika tõttu telesaates «Eesti otsib superstaari», kus Maiken lauluõpetajana tegutseb.
Saate üks võitjatest Lepland ütleb aga, et osalejad ei saa hääle kaotamises süüdistada ainult vokaaltehnika õpetajat. «Saates on palju närvipinget ja tiheda graafiku tõttu tohutult väsimust. Kui inimene on väsinud, tekivad tervisega probleemid, milles ei saa kedagi süüdistada.»
Väidetavalt oli ka saates osalenud ja selle võitnud Jüri Pootsmann enne finaalsaadet just selle tehnika tõttu oma häält kahjustanud ning napilt enne finaali korda saanud. Temalt olevat nõutud aina kõrgemaid noote ja häälekasutust.
«See ei vasta tõele, et minult oodati aina kõrgemaid noote. Mina ise tahtsin aina kõrgemalt laulda. See ole üldse Maikeniga seotud,» kommenteeris Jüri Pootsmann. Ta lisas, et staarisaates olid tal närvipinge tõttu häälega probleemid ja seetõttu jäi ta ka haigeks. Maiken ja Sadolini tehnika ei ole sellega laulja sõnul seotud.
«See on kambakas Maikenile. Ta on oma ametis väga hea ja teeb tööd armastusega,» rääkis Pootsmann, et lauluõpetajad laimavad Maikenit alatult. «Sadolini tehnikat staarisaatega seostada on üldse jabur. Paari kuuga seda kindlasti ära ei õpi ja seda tehnikat ma ei omandanud,» tunnistas laulja, et CVT meetod ei saanud tema hääle kadumises kuidagi rolli mängida.
Rolf Roosalu on just nimetatud telesaate puhul täheldanud, et kui noorel lauljal midagi ebaõnnestub, siis on süüdi lauluõpetaja, aga kui ta esineb ülihästi, siis öeldakse, et laulja on üliandekas. «Kadedus on nii suur. Need, kes pole Maikeniga kokku puutunud, ongi kõige kadedamad. Nad ei tea, kui palju see inimene tööd teeb. Ta tuleb öösel välja ja annab sulle enne esinemist kiiret esmaabi, et suudaksid häälele haiget tegemata kontserdi anda. Ma ei tea kedagi, kes teeks oma tööd nii hästi, lausa fanaatiliselt.»
Legendaarne laulja, Georg Otsa nimelise Tallinna muusikakooli lauluõpetaja Mare Väljataga läks aastaid tagasi Maikeni juurde õppima, kuna tundis, et kunagi ammu omandatud vokaaltehnika ei ole õige.
«Ma õppisin oma kunagise tehnika ringi. CVT meetod on loogiline ja tervislik. Kui seda tehnikat õigesti kasutada, siis ei saa see sind kuidagi kahjustada. Ma ise õppisin seda ka seetõttu, et mul oleks enda peal kogemus olemas. Laulmise õpetamise juures on tehniline pool väga oluline, kuigi ma ise hääleseadet ei anna. Meie koolis on see tehnika kasutusel ja Bert Pringi on väga hea tehnika õpetaja. Nii Maiken kui Pringi on seda ise nii pikalt õppinud, kes seda siis veel siin saaksid õpetada kui mitte nemad,» räägib ta. «Kui endal mõistus otsa saab ning ma ei saa kätte seda, mida tahan, siis olen oma õpilased Berdi juurde saatnud ja sealt alati toetust saanud.»
Lepland toob kohe ka nimetatud vokaaltehnika kasutamise positiivse näite. «Kui olid käimas saate finaalid, siis kaotasin hääle. Tänu sellele tehnikale sain hääle tagasi. Ma võin vaid oletada, mis võis nende tüdrukutega juhtuda – nad tulid teise hääleseadekooliga õpetaja, näiteks Sirje Medelli juurest, kes oli nendega hoopis teistmoodi töötanud, kohkusid, pöördusid algse õpetaja juurde tagasi ja väitsid, et hääl on ära rikutud.»
Lepland lisab, et enne osalemist 2012. aasta Eurovisiooni lauluvõistlusel tegid nad Maikeniga poolteist kuud iga päev mitu tundi intensiivset vokaaltehnilist tööd. «Kui Maikeni kasutatav tehnika oleks kahjulik, siis ma ei oleks ju laval piuksugi teinud,» muigab laulja.
Väljataga meenutab, et ajal, mil Eestis Sadolini tehnikast veel midagi ei teatud ja vohas n-ö klassikaline hääleseade, tajus ta, et see ei aidanud eriti rütmimuusika õpilasi. «Seda häält, mida klassikalise hääleseade puhul kultiveeritakse, ei saa kasutada rütmimuusikas. Koorilauljal on nii hea laulda, hääl ei väsi ära, aga selle hääle kvaliteet ei ole see, mida meie muusika nõuab,» lisab ta.
Laulja Koit Toome on nimetatud tehnikaga kokku puutunud vähe ja sedagi peamiselt telesaates «Su nägu kõlab tuttavalt». «Finaali Andrea Bocelli on selle parim näide – nädal enne ei suutnud ma seda laulda. Tegime päevade kaupa Maikeniga tööd, proovisime erinevaid teid, hingamisi ja lähenemist ning iga päevaga oli tulemus parem.»
Toome lisab, et ka tema oli noore lauljana erinevatest vokaaltehnilistest lähenemistest periooditi segaduses. «Seetõttu hakkasin hääleseadesse laiemalt suure reservatsiooniga suhtuma. Laulja peab küll õppima ja kuulama teisi, aga lõpuks ikkagi ise tunnetama, mis talle paremini sobib. Ma mõistan, et mõni noor laulja on segaduses – vanamoodi enam ei saa, aga uutmoodi veel ei oska. Laulja võib valesti lauldes endale ise liiga teha, selleks on väga vähe vaja. Selles aga Maikenit küll süüdistada ei saa.»
Laulja Kaire Vilgats ei käi Maikeni juures vokaaltehnika tundides laiskusest sugugi regulaarselt, kuigi võiks. «Alles hiljuti nägin kümne aasta tagust videot, kus laulsin selliseid noote, et ise ka ei usuks. Seda kõike tänu sellele tehnikale ja Maikeni isiklikule ning põhjalikule koolile.»
Roosalu rõhutab, et lauljale on oluline, et ta suudaks oma häält õigesti kasutada. «On päevi, mil on mitu kontserti, selleks on sul vaja teadmisi, kuidas oma häälega ümber käia, et vastu pidada. Ma arvan, et suuresti tänu Maikenilt õpitule suutsin jõuluajal kontserdid hästi ära anda ja publiku ovatsioonidest vähemalt poole võin julgelt kirjutada Maikeni arvele.»
Roosalu sõnab, et Maikenile on õpetamise juures väga oluline ka see, mida muusikaga öelda tahetakse. «Sa pead lisaks tehnikale suutma midagi oma muusikaga öelda, see on talle tihti õpetamise juures vaat et olulisem. Sel tehnikal on palju lähenemisvõimalusi ja külgi, kuid see on ka väga personaalne. Tuleb välja valida nüansid, mis konkreetsele lauljale sobivad. Et hääl kõlaks hästi, et laulmine ei teeks haiget ja et muusika kõnetaks inimesi.»
Roosalu ütleb lõpetuseks kätt südamele pannes, et ta ei ole kümmekond aastat selle maailmaga kokku puutununa veel kuulnud, et selle vokaaltehnika tõttu oleks kellelgi hääl ära või ta ei suudaks laulda. «Pigem vastupidi – need, kellel on hääl ära, tulevad Maikeni juurde palvega – palun tee midagi, palun aita mul edasi minna.»
CVT ehk Complete Vocal Technique
- Tehnika töötas välja taani laulja Catherine Sadolin.
- Õpetatakse Complete Vocal Institute'is Kopenhaagenis.
- Eestis saab vokaaltehnikat õppida WAF-koolis, kus õpetajad on Maiken ja Bert Pringi.
***
Esmaspäeval teatas Complete Vocal Institute Taanis, et nüüdseks on leidnud teaduslikku kinnitust, et traditsioonilise hääleseade termin «rinnahääl» on ebatäpne, kuivõrd see koosneb tegelikult kolmest, teaduslike meetoditega selgelt eristatavast hääletekitamise viisist: Overdrive, Edge ja nende vahepealne tsoon ehk Curbing.
«See on suurepärane uudis, mis kinnitab, et meie ja CVT laiemalt oleme õigel teel. CVT väljatöötamiseks on tehtud aastaid teaduslikke, larüngoskoopilisi uuringuid. Tänu sellele on CVT terminoloogia väga täpselt paigas ning seda tehnikat valdavad inimesed saavad teineteisest alati ühtmoodi aru. Pealegi on iga vokaalprobleemi või uue meetodi õppimiseks välja töötatud konkreetsed vahendid ja metoodika, mis toetavad tervislikku häälekasutust.»