Möödunud aastal ulatus Runnelilt lugemisväljale kaks raamatut, luulekogu «Tuul tantsib toome okstes» ning kirjastuse saatesõnas iseloomustatuna «veidi omapärane, kuid mitte tahtlikult omapäratsev kultuurilooline mõttekogu» «Hingedeaeg». Märkan, et kirjandusavalikkuses, keda kriitika on kutsutud esindama, pole nimetatud teoseid märgatud. Kas põhjus on viitsimatuses – las klassik kivistub minevikku, sest olevik on uute tulijate päralt! – või on tegemist kommunikatsioonitõrkega, seda on siinkirjutajal kui Runneli loomingu kauaaegsel jälgijal võimatu hinnata. Pigem paistab paika pidavat viimane oletus: ei kõneta.
Tellijale
Hando Runneli puhangud ja mõisteline sõnaraamat (2)
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aga oleneb, keda. Juri Lotman on oma kultuurisemiootilises arutluses argumenteeritult väitnud, et suhtlus jääb toimumata kahel juhul: kas asutakse täieliku sarnasuse või täieliku erinevuse tingimustes. Neil, kelle erinevus eelkäijatest hakkab võtma kuristiku kuju, on oma asi ajada ja Runnel võib jääda tõesti kaugeks. Puudub muster tema loodu mõistmiseks. Või kui see ka on, siis puuduvad sealt lõimed, mis juhataksid Runneli ja võib-olla kogu tema loovpõlvkonna juurde, kellest enamik veel elab ja loob. Aga nii see vist käibki: olev ei hooli suurt olnust. Ehkki Runneli enda põlvkonna kohta seda öelda ei saa: Eesti vaimsest järjepidevusest kinnihoidmine kasvas õigusliku järjepidevuse nõudeks ning selle teostuseks.