«Get Out» - ebatavaliselt värvikas õuduskomöödia

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kaader filmist.
Kaader filmist. Foto: outnow.ch

Ennekõike koomikuna tuntud Jordan Peele’i omalaadse režiidebüüdi «Kao ära» jõudmine Eesti kinolevisse mõjub veidi üllatavalt, pidades silmas, et Peele käsitleb teravmeelses õuduspõnevikus aktiivselt rassilisi suhteid.

USAs pole Peele’i ponnistused jäänud tähelepanuta – «Kao ära» on eranditult võitnud kriitikute heakskiidu ning osutunud rahaliselt erakordselt edukaks. Tõepoolest, on omaette küsimus, kui tugevalt kõnetab Eesti publikut ühtaegu kõhe ja piinlikult vaimukas lugu noore mustanahalise mehe hirmuäratavatest läbielamistest tüdruksõbra jõukate vanemate kodus, aga pole kahtlust, et tänu julgusele puudutada ühiskondlikke teemasid toob Peele õudusžanrisse värskust ja energiat. Peele tõestab, et kompaktne õudusfilm võib olla nauditavalt nutikas, kui autoril on hea huumorisoon ning midagi öelda. Peele’i eesmärk pole lihtsalt vaatajas hirmu- ja õõvatunnet tekitada, vaid spetsiifilise žanri kaudu väljendada, mida afroameeriklased nüüdisajal Ühendriikides psühholoogiliselt kogevad.

Lõviosa pingest «Kao ära» esimeses pooles tuleneb filmi peategelase, fotograaf Chrisi (Daniel Kaluuya) kartusest, et tema tüdruksõbra Rose Armitage’i (Allison Williams) valge kõrgklassi perekond ei suhtu mustanahalistesse pooltki nii positiivselt, kui Rose oli talle tõotanud. Esimesed kahtlused tekivad Chrisis hetkel, kui ta jõuab Rose’iga tolle vanemate suurde koju ning avastab enda ehmatuseks, et perekonnal on sõnaaher mustanahaline majapidajanna, kes käitub väga robotlikult, peaaegu nagu zombi. Ebaloomuliku maneeriga majapidajannast kujuneb filmi hirmuäratavaim tegelaskuju. Üksikutest ebamugavatest momentidest hoolimata algab Chrisi esimene kohtumine elukaaslase jõuka perekonnaga meeldivalt, ent kui perekonna õuele saabub trobikond kutsumata külalisi, tekib mehel hirm. Tema parim semu Rod (hüsteeriliselt naljakas LilRel Howery), kellele Chris järjepidevalt helistab, pakub Armitage’i juures toimuvast kuuldes, et võib-olla kasutavad Armitage’id mustanahalisi orjadena salajastel orgiatel, mainides Chrisile Stanley Kubricku kuulsat filmi «Silmad pärani kinni». Paraku osutuvad perekonna kavatsused filmi peakangelasega kordades košmaarsemaks.

Tagasi üles