Kuidaspidi see nüüd on, kas bdsm on populaarne laiades massides või on kunst populaarne bdsm-ringkondades? Viimasele küsimusele võib ilmselt vastata jaatavalt, sest kunstnik kinnitas, et näitus liigub edasi ühte kinnisesse temaatilisse salongi. Laiades massides on aga sadomasohhism ülimalt populaarne, selles pole vähimatki kahtlust.
Meenub, et kui ennemuiste Eestis esimesi seksipoode avati, siis keegi poeomanik tunnistas meedias üllatunult, et ootamatult osutusid kõige menukamateks toodeteks just käerauad, maskid, piitsad, eriomased saapad jne. Kunstnik on igal juhul teinud õige otsuse, bdsm erutab laiu masse, niipalju kui meil üldse erutusest ja massist rääkida saab.
Näituse formaat on sümpaatne, väikesed fotod, väiksemad kui printeripaberi leht, pool tosinat fotot, iga foto juures orja soovid oma emandale. Lisaks samas formaadis täispuhutavad plastikpadjad, samuti fotodega. Mahuvad linnakehviku kodusse ideaalselt, kerged kanda, lihtsad vaadata ja vajadusel ära peita.
Üks etteheide on autorile siiski on: patjadelt oleks nõudnud finlaysonlikku praktilisust; mäletate veel ehk hõimurahva tekstiilitööstuse nurjunud suurprojekti Tom of Finlandi voodipesuga. Millegipärast ei ostetud, ettevõtjad põhjendasid nurjumist disaini liigse rahvuslikkusega. Eks ta ole.
Sandra Jõgeva näitus võiks olla selles mõttes rahvuslikum, et kui on padi, siis peab seda saama voodis sihipäraselt kasutada. Autor vihjas tootmisprobleemidele ja meie kultuuripoliitika populistlik-popslikule närutamisele. Minu meelest on Jõgeva lähenemine täiesti geniaalne.
Kui aparaaditöötajad närutavad ja viskavad kunstnikele mingeid sente, siis tulebki teha A4-formaadis pilte ja taskurätiku formaadis voodilinu. Kutsun nii Jõgevat kui ka teisi kunstnikke edaspidi valmistama suitsupakisuurusi maale, tikutoosi mõõtu patju ning korraldama näitusi koerakuutides. Selline on minu tungiv soovitus. Kui me ei saa olla suured formaadilt, siis oleme vähemalt suured omas künismis.