«Need paradoksid, millega Jürka püüab vestluspartnerile vastu mängida ja millega Tammsaare asub suure antinoomia kallale, pärinevad huvitaval kombel eksistentsiaalsest vallast. Need näitavad, et selles oma viimases suurteoses esindab Tammsaare elufilosoofia otsustavas punktis eksistentsialismi seisukohti. Seegi tõestab, et Tammsaare püsis Euroopa avangardi ridades oma elu lõpuni. Eksistentsialismi hiilgeaeg oli tulekul.»
Tellijale
Eesti kultuuri täheatlas: Põrgu – Maa – Taevas – elufilosoofiline tõlgendus
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jutt on muidugi Tammsaare kui kirjaniku luigelaulust, romaanist «Põrgupõhja uus Vanapagan» (1939), seegi ühelt poolt talupojaromaan, nagu «Tõe ja õiguse» esimene ja viies osa, teisalt aga võimas allegooria maapealse õnne võimalikkuse, tööga lunastatuse läbi õndsaks saamise luhtumisele ning metatasandil, Hea ja Kurja antinoomiale. Tsitaadi autoriks on saksa keele- ja kirjandusteadlane, Baltikumi kirjandustest monograafia kirjutanud ning ka Tammsaare teoseid saksa keelde tõlkinud Friedrich Scholz (1928–2016). Tammsaare paradokside väljendusvormide seesugune käsitlemine – artikkel ilmus saksa keeles 1980. aastal – oli Tammsaare loomingu puhul esmakordne.