Jutt on muidugi Tammsaare kui kirjaniku luigelaulust, romaanist «Põrgupõhja uus Vanapagan» (1939), seegi ühelt poolt talupojaromaan, nagu «Tõe ja õiguse» esimene ja viies osa, teisalt aga võimas allegooria maapealse õnne võimalikkuse, tööga lunastatuse läbi õndsaks saamise luhtumisele ning metatasandil, Hea ja Kurja antinoomiale. Tsitaadi autoriks on saksa keele- ja kirjandusteadlane, Baltikumi kirjandustest monograafia kirjutanud ning ka Tammsaare teoseid saksa keelde tõlkinud Friedrich Scholz (1928–2016). Tammsaare paradokside väljendusvormide seesugune käsitlemine – artikkel ilmus saksa keeles 1980. aastal – oli Tammsaare loomingu puhul esmakordne.
Sinnamaani valitses enamasti «Põrgupõhja» sotsiaalkriitiline tõlgendus. Eestis endas avanes võimalus näha Tammsaares elufilosoofi teatri suursündmuseks saanud Jaan Toominga «Põrgupõhja» lavastuses 1976. aastal. Paradoksiga, aga järgnevaid kataklüsme prohvetlikultki aimavalt lõpeb «Põrgupõhja» epiloog: Vanapagan on jälle Peetruse juures ja uurib, kas otsus tema õndsaks saamise üle on juba tehtud. Peetrus saab teda lohutada üksnes lootusega, et «ehk saad ometi õndsaks, nii et võid põrgut edasi pidada».