Reedel, 21. aprillil toimub Haus Galeriis traditsiooniline kunstioksjon, millel tuleb müüki Amandus Adamsoni Georg Lurichit kujutav skulptuur, mis jõudis kodumaale pärast enam kui sajandipikkust eksirännakut.
Kadunud Lurich reisis tagasi kodumaale turistiklassis (1)
Adamsoni kuulus Lurichi-skulptuur «Tšempion» valmis 1903. aastal. Lurich tellis Peterburis prantsuse päritolu Adolphe Morandi valu- ja pronksitöökojast kaks pronksvalandit. Üks neist on praegu spordimuuseumis, aga teise saatusest polnud enam kui sada aastat midagi teada. (Sellest teosest on veel kolmas variant, mis valati 1924. aastal Tartus ning asub kunstimuuseumis).
«1904. aastal toimus USAs Saint Louisis maailmanäitus, millel osales ka Tsaari-Venemaa,» kommenteeris seda lugu kunstimuuseumi skulptuurikogu juhata Juta Kivimäe. Koos teiste tolleaegsete Venemaa kunstnike töödega saadeti sinna ka Adamsoni «Tšempion». Koju tagasi aga kunstitööd ei jõudnudki. Mis neist täpselt sai, pole teada, kuid arvatakse, et sealne agent müüs need tagasisaatmise asemel lihtsalt maha.
Oksjoniteose ehtsust on ekspertiisiaktiga kinnitanud Eesti Kunstimuuseumi kunstiteadlane Mai Levin.
Keegi ei tea täpselt, mis seiklusi «Tšempion» sajandi vältel Ameerikas läbi tegi. Uuesti ilmus see päevavalgele tänavu, kui keegi eestimeelne Ameerika kunstikollektsionäär avastas selle James D. Julia antiigioksjonil. Ta sai kohe aru, millega tegu on, otsustas, et Adamson peab kodumaale tagasi jõudma, ning ostis skulptuuri ära. Kollektsionäär ei soovi avaldada oma nime ega ka seda, kui palju ta teose eest maksis. Haus Galerii galerist Triinu Soikmets märkis, et hind dollarites oli väiksem kui algsumma, mille eest see Eestis oksjonile läheb: 45 000 eurot.
Sümboolne kogu loo juures on veel see, et Adamsoni Lurich jõudis taas kodumaale tänavu 24. veebruaril. Kusjuures kollektsionäär ei tahtnud seda mitte pagasisse panna, vaid ostis Lurichile pileti. Mässis kuju teki sisse nii, et vaid ülestõstetud käsi välja jäi, kinnitas rihmadega istmele ja lend võis alata. Tõsi, turisti-, mitte esimeses klassis.
Lurichi kuju, mis Soikmetsa sõnul võiks olla iga endast lugupidava kunstikogu kroonijuveeliks, iseloomustab veel üks mõnevõrra frivoolne detail. Nimelt tuleb skulptuuriga kaasa lisavarustus, pronksist viigileht, mille võib paari naastuga Lurichi suguliikme ette kinnitada. Tõenäoliselt valmistas selle Adamson ise. «Sel ajal oli tavaks niisuguseid lisasid teha, et töid saaks eksponeerida ka rangemate moraalinormidega publiku ees,» seletas Soikmets.
Adamsoni «Tšempion» on Haus Galerii seekordse, järjekorras juba 41. kunstiklassika oksjoni kalleima alghinnaga teos. See on ka nüüdse oksjoni ainuke skulptuur. Veel tulevad müügile Eduard Wiiralti, Günther Reindorffi, Eerik Haameri, Richard Sagritsa, Ado Vabbe jt graafilised lehed ning maalid. Oksjoni veebikataloogiga saab tutvuda siin.
Uuendusena on esmakordselt oksjonil ka üks foto, Tõnu Nooritsa 1983.–1984. aasta foto «Väike rattur» (alghind 500 eurot), mida on tunnustatud mitmel rahvusvahelisel fotokonkursil. Viimase tööga paneb Haus Galerii aluse uuele traditsioonile pakkuda igal oksjonil välja vähemalt üks fotokunsti klassikasse kuuluv teos, et teadvustada rohkem kõnealuse žanri väärtust.
Muide, selle loo kangelaseks oleva Amandus Adamsoni skulptuuri järgi valmistas kujur Tõnu Maarand mälestusmärgi, mis asub Tallinnas Pirita tee ääres. 1996. aastal Lurichi 120. sünniaastapäevaks avatud skulptuuri on vandaalid üritanud varastada üle 10 korra, mis teeb sellest kõige enam varastada üritatud mälestusmärgi Tallinnas.