Miks just viimastel proovinädalatel? Kas seoses sellega, et orkester on juba saalis?
Taago: Isegi juba enne seda. Kui asi hakkab ilmet võtma, artistid muutuvad vabamaks ning teos hakkab järjest enam tööle.
Sa oled muidu armastanud ja viljelenud eelkõige kammerlikku teatrit, teinud oma lavastusi pigem väikestel lavadel ja väikese trupiga. See on vist seni suurim lava ja kollektiiv, mida sul ohjata on tulnud?
Taago: Suurim lava ta nüüd küll ei ole, aga nii suure trupiga ma varem teinud ei ole jah. See kõik on väga põnev ja väga keeruline. Kogu see administratiiv-logistiline masinavärk. Sisulise külje pealt on muusikateatris etteantust kordades rohkem kui sõnateatris. Kõik on muusika teenistuses ja paljusid asju, mida sooviks teha, pole lihtsalt võimalik, sest muusika ja selle esitusvõimalused dikteerivad teistmoodi. Ja kogu prooviprotsess on juba üksnes organisatoorselt täiesti teistsugune kui draamalavastuse puhul. Sõnateatris pole näiteks võimalik teha proovi, kui üks dialoogis osalevatest strateegilistest isikutest on puudu, kuid ooperi lavastusprotsessis tundub olevat see täiesti tavaline, et iga päev on keegi solistidest kuskil ära, ent kuidagi tuleb ikkagi hakkama saada.
Milline väljakutse oli sinu kui lavastaja jaoks panna lavale teos, mille peateemaks – ning kui ma nüüd õigesti aru olen saanud, siis ka peategelaseks – on sõda?
Taago: See on meie praeguses ajas taas järjest aktuaalsem teema, et kuidas määratleda inimest keset sõjaideed. Sõda seab indiviidi vastakuti sellise väärtushinnangute süsteemiga, mis mõjub nagu kuum pann, sest keedab välja kõik olulise. Meie ooper portreteerib seda, kuidas sõja idee ja sellest vaimustumine imeb inimesi tühjaks, lõpuks jäävad järele vaid tühjad kestad. Samas on siin muidugi see oht, et kui me nüüd nii oma teoses kui ka selles intervjuus sõjast nii palju räägime, siis anname sellele sõjateema õhus olemisele veel tahtmatult hagu alla...