Triennaali peapreemia pälvinud töö ühendab ilu ja funktsionaalsuse mõiste

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Janar Ala
Copy
Belgia kunstniku Octave Vandeweghe lihvitud vääriskivide ja söögiriistade seeria “Kultuursed kombed”
Belgia kunstniku Octave Vandeweghe lihvitud vääriskivide ja söögiriistade seeria “Kultuursed kombed” Foto: Repro

Äsja avatud 7. Tallinna rakenduskunsti triennaali peapreemia võitis Belgia kunstnik Octave Vandeweghe objektiseeriaga «Kultuursed kombed». Teine koht läks Eestisse ja kolmas Leedusse, neid ja teisi töid saab vaadata Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumis avatud näitusel «Ajavahe. Time Difference» kuni 23. juulini.

Belgia kunstniku Octave Vandeweghe lihvitud vääriskivide ja söögiriistade seeria «Kultuursed kombed» asub funktsionaalsuse ja ilu piirimail. See ühendab žürii hinnangul kõrg- ja madaltehnoloogilise lähenemise, sünteetilise ja naturaalse. «Töödes on viiteid funktsionaalsusele, kuid objektid ise on samal ajal ebapraktilised. Samuti on kunstnik toonud seeriasse sisse pinge loodud ja leitud objektide vahel,» kommenteeris rahvusvahelistest ekspertidest koosnev žürii. Octave Vandeweghe kasutab oma töödes tsitriini, fantoomkvartsi, sünteetilist safiiri ja terastraati. 

[Villu Plink ja Silja Saarepuu, «Vaip»] Teise koha preemia läks Villu Plingile ja Silja Saarepuule, kelle videos «Vaip» saab näha põllust vaiba kündmise lõputut protsessi. «See on veider, muretu, asine ja mitmekihiline teos, mis viib kokku traditsioonilised ja moodsad tehnikad ja meediumid,» hindas žürii. Video pälvis ka näitust võõrustava Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumi ostupreemia, mis tähendab, et see ostetakse muuseumi kogusse.

Kolmandana tõsteti esile Leedu kunstnikku Jurgita Erminaité-Šimkuvienét, kelle loodud merevaigust kärbsepüünis kannab pealkirja «See on vaid aja küsimus». Žürii hinnangul on selle tavaliselt mitte nii väga atraktiivse tarbeasja olemus hästi tabatud ning see tänu aja kulgemisele millekski väärtuslikuks muudetud. «Kuna merevaigus võib sageli leida ka iidseid putukaid, ühendabki lõksupüüdmise teema eri aja kauniks tervikuks,» hindas žürii.

Žüriisse kuulusid Norra kunstikriitik ja toimetaja André Gali, Soome ehtekunstnik ja Saimaa rakenduskõrgkooli õppekoordinaator Eija Mustonen, klaasikunstnik ja Pitzer kolledži (USA) õppejõud Sarah Gilbert, filosoof, kriitik ja õppejõud Eik Hermann ning galerist, tõlkija ja õppejõud Keiu Krikmann Eestist.

Peapreemiaga kaasnes auhinnaraha 2500 eurot, teine ja kolmas koht said vastavalt 1500 ja 1000 eurot. Kõik kolm esile tõstetud tööd haakuvad žürii hinnangul hästi triennaali tänavuse ajateemaga, tuues esile seose mineviku, oleviku ja tuleviku vahel ning tehes nähtavaks ka geoloogilise aja. Žürii pidas oluliseks tööde kõrget kvaliteeti ning idee, materjali ja humoorika lähenemise kooslust.

7. Tallinna rakenduskunsti triennaali peanäitusel on väljas 49 tööd kunstnikelt 19 riigist. Kõige enam on töid Põhjamaade, Baltikumi ja Kesk-Euroopa kunstnikelt, aga esindatud on ka näiteks Hiina, Taiwan, Kanada, USA ja Iisrael. Näha saab keraamikat, ehte-, klaasi-, tekstiili- ja sepakunsti, traditsiooniliste väikevormide kõrval ka videot ja suuremahulisi installatsioone.

Näitus Eesti Tarbekunsti- ja Disainimuuseumis (Lai 17, Tallinn) jääb avatuks 23. juulini.

Tagasi üles