17. sajandil elanud mõõgamehest poeedi karakter on inspireerinud näitekirjanikke, heliloojaid ja filmirežissööre nii eelmisel kui ka käesoleval sajandil. Sealjuures pole sugugi vähetähtis, et lisaks erakordselt suurele südamele olnud vapral värsisepal ka harukordsete mõõtmetega nina. Seega pole üllatav, et 1990. aastal valminud Prantsuse-Ungari filmis peaosa kehastanud Gerard Depardieu võitis Cannes’i festivalil parima näitleja preemia ja nomineeriti Oscarile nagu ka tema eelkäija Jose Ferrer 1950. aasta filmis.
Ometi mõjub jumaldatud Depardieuga linateos lausa jämekoomilise jandina võrreldes eesti muusika armastuslauliku Tambergi ülipoeetilise ooperiga. Selle kuulsates muusikanumbrites on Verdi hittide potentsiaali – paari kuulamiskorra järel jääb Christiani aaria ja kadettide koor kummitama, rõdustseen sunnib taskurätti haarama. Samas pole need vaid lihtsakoelised laulukesed, vaid väljendavad ehttamberglikku muusikalisse ilusse rüütatuna parimas vormis sügavat draamat.
«Cyrano» on ka seni ainuke eesti ooper, mis on jõudnud ligi kümne miljoni inimese kõrvu. Ooperi ülekanne Euroraadio kaudu toimus 15. mail aastal 1999.
Edmond Rostandi 19. sajandi lõpus kirjutatud näidendi «Cyrano de Bergerac» põhjal on sündinud lausa mitu ooperit. 1936. aasta Marco Alfano lavateos kuulub n-ö taasavastatud pärlite hulka ja on juhtumisi just praegu laval ühes maailma kuulsaimas ooperimajas, New Yorgi Metropolitanis, peaosas karismaatiline Roberto Alagna. Kümne aasta eest esietendus Michigani ooperiteatris selle maja ühe asutaja, itaalia juurtega Ameerika helilooja David DiChiera samateemaline ooper, mida on järjest lavastanud Ühendriikide ooperimajad. Nimetatud teoseid pole mul küll õnnestunud elavas esituses laval näha, aga muusika kuulamise põhjal julgeks küll eesti ooperi teose väärtusi veel kõrgemale pjedestaalile tõsta. Sugugi ebaoluline pole nende hulgas libreto, mille tekstirütmi on kirjanduslembene helilooja muusikasse seades eksimatult tabanud.