Kolmapäeval, 15. novembril esineb Eestis taas Briti pressi poolt maailma kõige ohtlikumaks bändiks tituleeritud Sloveenia industriaal-skandaal kollektiiv Laibach.
Maailma ohtlikem bänd esitleb oma plaati Eestis
Tegu on grupi tänavu 14. juulil Londoni plaadimärgi Mute alt ilmuva albumi «Also Sprach Zarathustra» esitlustuuri kontserdiga. Albumil kõlav muusika loodi algselt 2016. aasta märtsis Sloveenia Anton Podbevšeki nimelise teatri lavastusele, mis põhineb Friedrich Nietzsche samanimelisel filosoofilisel romaanil.
«Also Sprach Zarathustra» tuur saab alguse 1. mail Lõuna-Koreas Jeonju linnas, tehes Laibachist ühtlasi esimese Lääne rokibändi, mis on esinenud nii Põhja- kui Lõuna-Koreas. Laibachi kurikuulus 2015. aasta Põhja-Korea tuur on jäädvustatud ka tänavuse Tallinn Music Weeki festivali raames linastunud dokkfilmis «Vabaduspäev» («Liberation Day»), mida ajakiri MOJO kirjeldas kui «humoorikat, häirivat, valgustavat ning paiguti liigutavat sissevaadet anomaalsesse kommunistlikku peegelmaailma».
Laibachi ainulaadsust ja vaimukust ning mõju erinevatele kultuurilistele, filosoofilistele ja poliitilistele aspektidele on raske ülehinnata. 1980. aastal toonase sotsialistliku Jugoslaavia söekaevanduslinnas Trbovljes sündinud kontseptuaalkollektiiv on üks rahvusvaheliselt tuntumaid ja tunnustatumaid endisest idablokist esile tõusnud muusikalisi nähtusi. Avangardkunsti ja industriaalmuusika ühendajana on neid võrreldud haakuvate žanrite tunnusnimede Einstürzende Neubauteni, Coili ja Throbbing Gristle’iga ning nad on olnud eeskujuks teiste seas ka Nine Inch Nailsile ja Rammsteinile.
1980. aastateel Jugoslaavias korduvalt esinemiskeelu all olnud grupi liikmed on tuntud oma manifesti-mõõtu sõnavõttude poolest, millest peegeldub nii iha kui põlgust võimu vastu.
Muuhulgas on nad imaginaarse riigi Neue Slowenische Kunst kaasrajajad, vastutades ühtlasi selle muusikaosakonna tegevuse eest. Totalitaar-militaristliku stilistika ja wagnerliku kõla tõttu on Laibachi peetud neonatsideks ning süüdistatud nii äärmuslikus vasakpoolsuses kui äärmuslikus parempoolsuses.
Kuulus filosoof Slavoj Žižek viitab filmis «Vabaduspäev» sellele, et Laibach mitte ainult ei muiga parem- või vasakradikaalse ideoloogia üle, vaid näitab kunstiliste liialduste kaudu, kuidas diktatuuri on mingil määral igas riigivormis ja inimeses.
Laibachi liikme ja ideoloogi Ivan Novaki sõnul ei pea nad end pelgalt muusikuteks: «Laibach on väga spetsiifiline projekt, kus tegeldakse kultuuri ja poliitika kõigi suhete ja aspektidega. Oleme inimhingede insenerid, kes kasutavad oma tegemistes kõiki meediume. Me ei sisene muusikamaastikule ainult muusika kaudu, vaid ka teisi teid pidi.»
Marsitaktis oma teid pidi sammunud Laibach on endast maha jätnud mitmeid kontseptuaalseid teetähiseid, muuhulgas The Beatlesi «Let It Be» cover'ite albumi, maailma riikide hümnide töötlusi koondava plaadi «Volk», samuti suurejoonelise tööstuslinnade tehaste tuuri ning Bachi fuugasid ja saksa stereotüüpe sünteesivaid kontsertetendusi.
14. juulil ilmub Londoni plaadimärgi Mute alt Laibachi 15. stuudioalbum «Also Sprach Zarathustra». Albumil kõlav muusika loodi algselt 2016. aasta märtsis Sloveenia Anton Podbevšeki teatris lavastunud Friedrich Nietzsche samanimelisel romaanil põhineva etenduse tarbeks. Saksa filosoofi, teadlase ja poeedi Nietzsche «Also Sprach Zarathustra» («Nõnda kõneles Zarathustra») on ülemlaul uutest väärtustest, aga ka rõõmulaul vanade väärtuste purustamise ekstaasist. Tegu on ühega neist tähtteostest, mis jäävad igavesti ühevõrra ajakohasteks ja ajakohatuiks, ehk nagu Nietzsche ise öelnud, raamatuks kõigile ja ei kellelegi.
Absoluutse tõe tunnetamise võimalikkuses kahelnud ning võimujõudu ülistanud filosoofi teos on vastuoludega terroriseerivale Laibachile ideaalne materjal, nii nagu Tallinna kontserdi toimumispaik Eesti Vene Teater oma luksusliku art deco stiiliga on üleelusuuruseid totalitaar-militaristlikke maske kandvale kollektiivile täiuslikuks mängumaaks.
Laibachi kontsert Eesti Vene Teatris toimub 15. novembril 2017. Uksed kontserdile avatakse kell 19.00, kontsert algab kell 20.00.