Programmi «teises seinas», n-ö igihalja klassika vastas, kui soovite, on tudengifilmide ja lühifilmide võistluskava. Ja konkursiprogrammist vähem nõudlikud, aga uutele ja julgetele otsingutele keskenduvad eeskavad «Eriline vaatenurk», «Kriitikute nädal», «Lavastajate nädal», rääkimata igaõhtusest «Rannakinost». Ja last not least, filmiturg oma ca 40 000 laadalisega (detailseid kokkuvõtteid tehakse pärast üritusele registreerimise lõppu).
Eesti, Läti, Leedu ja Soome filme seekord kavas ei paista. Filmiturul on muidugi ka meist väiksemad rahvakillud ikka kohal, nii ka maarahva produtsendid ja filmilevitajad. Kui sind pole siin, siis… mäletate küll, kuidas see lause lõppes.
Võib-olla järgmisel aastal, kuigi riikluse 100 aasta juubeli pidajaid on Euroopas siis üsna palju, on meiegi väljavaated pisut paremad, kui ikka väärt filme valmib, ja küllap valmib. «Elame, näeme!»
Luubi all
70. Cannes’i võistluskava tähelepanuväärsemad filmid festivali avapäevil
Andrei Zvjagintsevi «Armastusetus» (Venemaa). Ühe perekonna lahku kasvamise loost ja sellest, mis saab nende 12-aastasest pojast, kes ühtäkki kaob.
Kornél Mundruczó «Jupiteri kuu» (Ungari). Maagilise realismi võtmes pagulaslugude käsitlus.
Ruben Östlund «Väljak» (Rootsi). Lugu sellest, kuidas moodsa kunsti kuraatori elus kunst ning argipäev aegamisi ja vastupandamatult segamini lähevad.
Michel Hazanavicius «Taaskaheldav» (Prantsusmaa). Kaks tormilist aastat filmilooja ja revolutsionääri Jean-Luc Godardi elust, aastad 1967 ja 1968.
Michael Haneke (Prantsusmaa). «Happy End». Ühe kodanliku Euroopa perekonna portree, mitte üksnes «interjööris», nagu Luchino Viscontil.