Oma kirjanikuks kujunemist ja kirjutamise köögipoolt avavas raamatus «Tung ja kannatlikkus» (2012) tunnistab Toussaint, et tema enese jaoks pole kirjanduslikele karakteritele kaasaelamine midagi võõrast ja õigupoolest sai tema sügavam läbikäimine kirjandusega alguse asjaolust, et Dostojevski «Kuritööd ja karistust» lugedes hakkas ta end samastama Raskolnikovi tegelaskujuga: «Tegin kaasa mõrtsuka teekonna, tungisin tema mõtetesse, kartsin koos temaga, läksin temaga tänavale ja ronisin, süda rinnus pekslemas, liigkasuvõtja-vanaeide korterisse, kirves palituhõlma alla õmmeldud silmuses» (lk 32).
Toussaint puänteerib selle 1979. aastast pärineva mälestuse, väites, et nimetatud vanaeide tapmine oli otsustav sündmus nii Raskolnikovi kui ta tema – noore lugeja – elus: «Temast sai mõrtsukas, minust kirjanik». Samas mainib Toussaint, et võrdselt Dostojevski meistriteosega mõjutas tema kirjanikuks kujunemist François Truffault’ raamat «Minu elu filmid», milles see eelkõige filmirežissöörina tuntud mees soovitas kõigil neil, kel puuduvad kino tegemiseks vajalikud materiaalsed vahendid, muundada oma filmistsenaariumid kirjandusteosteks. Ehkki Toussaint tegi 1990. aastatel režissöörina kolm täispikka linateost, on romaane – neid «vaese mehe filme» – kogunenud tema kontosse juba üheksa. Kolm neist, millel põhineb ühtlasi minu tutvus tema loominguga, on kättesaadavad ka eesti keeles.
Lisaks Toussainti esikteosele «Vannituba» (1985, e.k 2008) on eesti keelde tõlgitud veel kaks tema hilisemasse loomeperioodi kuuluva neljaosalise nn Marie-tsükli kaks lühiromaani: «Armastajad» (2002, e.k 2010) ja «Põgenemine» (2005, e.k 2017). Nende mõlema puhul on näha, et autor ei soovi jutustada lugu, vaid hoopis näidata pilte. Esitada läbi sõnadeks tõlgitud visuaalsete kujutluste teatud staatilist seisundit. Püüdes käsitleda kahte nimetatud kirjandusteost filmi kategooriates, peab tõdema, et nende näol pole tegu mitte režissööri, stsenaristi, näitleja, eriefektide meistri või kunstniku, vaid hoopis kaameramehe filmidega. Narratiiv on neis üksnes esteetiline rudiment, minategelane pelgalt kaadri funktsioon, iseenese pardakaamera.