Katja Novitskova külastab Veneetsia biennaali teist korda, ent kui 2013. aastal oli tal aega tutvuda näitustega, käia õhtuti vastuvõttudel, siis tänavu Eestit esindava kunstnikuna pole ta San Samuele Vaparetto peatusest kaugemale eriti jõudnudki.
Viimasel õhtul, biennaali avanädala pühapäeval annab Novitskova lubaduse augustis tagasi tulla. «Et midagi näha, käia näitustel,» ütleb Novitskova. Ta on väsinud, aga tema tumedad silmad säravad. Novitskova mõjub lihtsa, sõbraliku ja avatuna, ta räägib vaikselt, õrn naeratusevirve hääles, samas on tema olekus konkreetsust ja enesekindlust. Kui see võrdlus poleks nii kulunud, siis võiks Katjat võrrelda armsa kassiga… 20. juunil 33-aastaseks saav Novitskova teab, mida ta tahab, ja pole ta tegelikult miski ohutu kiisu, pigem on temas peidus leopard – Katja Novitskova Veneetsia töö vapiloom.
Kuid enne Veneetsiasse naasmist peab Berliinis resideeriv kunstnik jõudma veel New Yorki. 22. juunist 9. novembrini näeb Novitskova seitset fotoskulptuuri City Halli pargis – linnavalitsuse park asub Manhattanil, vaid mõne sammu kaugusel kuulsast Brooklyni sillast eemal. «Võrreldes Veneetsia näitusega on New Yorgi tööd palju lihtsamad, seal pole vaja tegeleda valguse ja elektroonikaga,» lausub kunstnik, kergendus hääles.
USA näitus saab Novitskoval teoks koostöös organisatsiooniga New York Publik Art Fund, kusjuures sama fond korraldab sügisel New Yorgi linnaruumis ka näiteks Ai Weiwei näituse. Septembrist läheb Katja Novitskova aga Hiina. «Ühe erakollektsionääri muuseumi kutsel, selleks on mul ka töö olemas.»
1895. aastast toimuval Veneetsia biennaalil, mida on kõige rohkem võrreldud olümpiamängudega, tänavu Eestit esindava näituse pealkirja on Katja Novitskova laenanud Ridley Scotti 1982. aastal linastunud kultusulmefilmist «Blade Runner». Lause «Kui sa vaid näeksid, mida ma su silmadega olen näinud» ütleb humanoidrobot Roy Batty oma silmade autorile.