Jutt käib soome kommunistide saatusest NSV Liidus. Iseenesest ei tohiks ka eesti lugeja jaoks olla midagi uut teadmises, et pärast Vene kodusõja ja iseseisvuvate naabritega peetud piirisõdade lõppu 1922. aasta sügisel jäid paljud poola, eesti, läti, leedu, soome ja muust rahvusest kommunistid Nõukogudemaale haavu lakkuma ja edasisi plaane sepitsema. Mis on ehk vähem teada – kuigi näiteid leiaks Eestistki –, on see, et 1920. aastate alguses tuli teiste riikide kommuniste ühel või teisel põhjusel Venemaale juurdegi. Just sellistest soome rahvusest inimestest Kähkönen jutustabki.
«Seljataha jäi see, mida nad nimetasid kodumaaks,» räägib Klara, raamatu üks peategelasi, teose esimesel leheküljel, «see, mis keeras meile selja juba enne, kui meie temale selja keerasime» (lk 7). Neid 1922. aastal Soomest suuskadel Peterburi poole suundunud inimesi oleks lihtne nimetada naiivseteks lollpeadeks, ja eks nad seda olidki – nii naiivsed kui ka lollpead –, kuid samal ajal oleme kindlasti ka meie, praeguse aja inimesed, mingites muudes küsimustes naiivsed lollpead, kes ei suuda mõista praegu hargnevate arengute tagajärgi.
«Graniitmeest» kannab melanhoolne toon. Eks see on seesama lõpu aimdus, mis hõljub vahemikus 1922 kuni 1937 Peterburis/Leningradis elavate soome kommunistide miljöös hargneva loo kohal vältimatult. Samas ei kanna tegelasi determinism. Lugeja võib küll lõppu aimata, kuid autor annab tegelastele ikkagi oma elu, oma hingamise, omad unistused ja lootused. Nõnda on «Graniitmees» psühholoogiliselt veenev.