Eesti lugeja jaoks on «Ronkmust» esmane tutvumine Ann Cleevesi «Shetlandi» sarja lugudega. See, sarja esimene raamat, on väga britilik: väike maakoht, kus kõik tunnevad kõiki, piiratud ligipääs, mis välistab juhusliku kallaletungi, sünge ja lahenduseta jäänud ammune lugu. Ilm on ka külm ja vastik ning inimesed kinnised ja ebasõbralikud.
Sõnadega kokkuhoidlikult, kuid täpselt ringi käies annab kirjanik edasi saarelise kõleduse ja väljapääsmatuse, kõrged kaljuseinad, mis noorte inimeste unistused kildudeks löövad. Kohalike uusrikaste mugavdumine oma keskkonnas – parem olla suur kala tiigis kui väike kala järves – on omaette põnev kõrvalliin, mis võinuks isegi rohkem tähelepanu saada. Aga Shetland on väike koht, nii et ma loodan selle perekonnaga järgmistes raamatutes uuesti kohtuda.
Üks ohver on teismeline, teine ohver on laps. Lappasin huvi pärast põnevuslugusid, mida raamatupoed praegu müügile on paisanud, ja sisututvustused näitavad, et lapsi kasutatakse oluliste tunnistajate või ohvritena neist päris mitmes. See on mõistetav – lapse osalemine sünges sündmustikus mähib lugeja tihedasse tundesidemesse ning kui ka muu vastu huvi kaob, sunnib lapse saatusele kaasa elamine ikkagi raamatuga lõpuni minema.
Mul on alaealiste kasutamisega põnevuslugudes tugev eetiline dilemma: ma arvan, et lapse traagilised, eale sobimatud läbielamised või surm on nii õudne, et see ei saa olla meelelahutuslik materjal. Kirjanduslik kindlasti, meelelahutuslik kindlasti mitte. Aga see on ainult minu eelistus. Niisiis pidin ma end sündmustikust emotsionaalses mõttes hoolikalt distantseerima, et lugemine tüdrukukesest, kes, patsid peas ja lillekimp käes, jooksis mäest üles ja kadus igaveseks, ei häiriks muude asjaolude jälgimist.