Üldiselt me kipume vist arvama, et loodusseaduste järgi toimiv maailm on suhteliselt lihtne ja vaene, enne kui ilmub inimene ja rikastab seda oma kultuuri, keele ja kooseluvormidega. Luhmanni järgi käib asi täpselt vastupidi: maailm kubiseb keerulistest signaalidest ning nende filtreerimiseks ja lihtsustamiseks on tekkinud igasugu sotsiaalsed süsteemid. Ilma nendeta me kaotaksime ümbritsevas suminas pea ega tuleks toime. Süsteem kohastub keskkonnaga, valides välja, mida võtta, mida jätta. Nõnda sünnivad tähendused. Välisstiimulite lihtsustamiseks tekkinud süsteem võib lõpuks ise väga keerukaks muutuda. Siis tekivad hierarhiad, mis tähendusküllust omakorda lihtsustavad.
Maturana, Luhmanni jt järgijatest on nüüdseks saanud elujõuline koolkond, omamoodi akadeemiline sekt, mis rakendab niisugust mõistestikku ja seletusviisi kõikjale. Eestis on selle «ülempreestriks» kujunenud Raivo Palmaru, kes on käesoleva tõlke varustanud väga selge ja ülevaatliku eessõnaga.
Kuid süsteemil on neutraalse tähenduse kõrval ka pahaendelisem maik. Need, kelle mässumeel otsib sobivat objekti, nimetavad oma vastast sageli Süsteemiks. Selle all peetakse silmas mingit rõhuvat ja ahistavat või mugandavat ja manipuleerivat välisjõudu – muuhulgas ka meediat. Luhmanni kiretu ja jaheda pilgu all on meediasüsteem siiski sotsiaalselt «süütu». Meie reaalsust luues toimib massimeedia oma loogika järgi, majandusest ja poliitikast sõltumatu konnatiigina. Luhmanni võrrandid ei jäta ruumi võimalusele, et meediasüsteem allutataks välissüsteemidele (või -huvidele). Aga mis takistaks mõnel mogulil või diktaatoril või vandenõulaste grupil ajalehti ja telejaamu järk-järgult üle võtta, et hirmutamise ja meelelahutuse peene doseerimise abil juhtida valijaskonnad üldise nüristumise teele? Mõtelgem Murdochi ja Ailesi või Putini ja Surkovi peale. Luhmanni süsteemis aga kuuluvad manipuleerimiskahtlustusedki massimeediasüsteemi enda sisse (vt lk 78–80).