Maiste: Mind kõige enam kõnetanud suvelavastused on Priit Pedajase lavastatud Brian Frieli «Aristokraadid» ja «Kodukoht» Keila-Joa toona veel lagunenud mõisas, mis tänaseks kenasti korda on tehtud. Need olid lavastused, mis mitte ainult ei toetunud mängupaiga atmosfäärile, vaid tegelesid kohavaimuga filosoofilises mõttes, mõtestasid, mis on kohavaim, selle tähendus meie identiteedile, millised on genius loci toimemehhanismid jne.
Loog: Eks neid elamusi ole olnud palju – nii halbu kui häid ning õnneks ka väga häid. Esimesena meenub 2008. aastal ERSO, RAMi ja Estonia solistide esituses Lõhavere linnusemäel kontsertettekandele tulnud Villem Kapi ooper «Lembitu». Fantastiline teos, suurepärane ettekanne! See oli teatud mõttes justkui Lembitu kojujõudmine – nii ajaloolis-müütilise tegelase kui ka lähedal asuvast Suure-Jaanist pärist Kapi samanimelise teose jaoks.
Maiste: Kui mõelda, mis ikkagi suvel need vaatajate hulgad liikvele lükkab, siis on see lihtlabane kultuuritarbijalik fetišism, ennast näidata… Võimalik, et on ka neid, kes on kunstiliste elamuste jahil, ja ka neid, kes on mingi oma identiteedi otsinguil, aga põhimass…
Loog: Hea näide on 1999. aastast toimuvad Saaremaa ooperipäevad. Enne kui Eesti Kontsert selle ürituse 2008. aastal enese kätte võttis, toimus see natuke põlve otsas: publik, keda oli hõredalt, istus lossihoovis lageda taeva all pikkade puust pinkide peal ning oli sunnitud trotsima ühte kahest: sääski või vihma. Ooperit oli palju, ent glamuuri ja publikut vähe. Eesti Kontsert püstitas Aivar Mäe eestvedamisel lossihoovi suure valge paar tuhat inimest mahutava telgi, pani lakke lühtrid ja põrandale punased vaibad ning tõstis piletihindasid. Ehkki kunstiline programm on sisuliselt sama, mis enne, pole publiku kohale meelitamisega sestpeale enam probleemi olnud, ooperi on vähemalt nendeks mõneks suveõhtuks leidnud hoopis suur – ja senisest üsnagi erinev – hulk inimesi. Ooperit müüakse läbi seltskondliku glamuuri. Ja miks ka mitte, kõik on rahul.