Jah, see «elavik» on üks võtmemõistetest, mis tähistab inimeste suhet ümbritseva tegelikkusega. Fenomenoloogilises traditsioonis on selleks «elumaailm, eluilm», sks k Lebenswelt, ingl k lifeworld ning olnud käibelgi sellisena asjaomases kirjanduses (mh ka Habermasi teoses «Avalikkuse struktuurimuutus»).
Raamatu üheksa autori (kokku on autoreid 19), Peeter ja Triin Vihalemma, Marju Lauristini, Veronika Kalmuse, Margit Kelleri, Maie Kiisli, Anu Masso, Signe Opermanni ja Küllike Seppeli sõnul peeti aga vajalikuks tõlkida see mõiste just «elavikuna», rõhutamaks inimeste endi sisekaemuslikku maailma, mida nad olemasolevana tunnetavad ja läbi elavad, analoogiliselt oleviku, mineviku ja tuleviku ajakategooriatega.
Kuid «elavik» ulatub neist kategooriatest kaugemale ja sügavamale. «Elavik» rajaneb suhetekompleksil – see on ühtlasi «ajaliku ja igavikulise, isikliku ja üldise, välise ja sisemise dünaamiline ühendus». Tõsi küll, lk 699 tehakse «elaviku» mõistele teatav mööndus kujundlikkuse suunas – «niinimetatud elavik» – ning käsitatakse seda sünonüümina ingl k lifeworld’ile, pidades silmas selle ulatuvust inimeste argiellugi. Järgnevatel lehekülgedel kasutataksegi «eluilmade» mõistet külgnevalt «elavikuga».
Nii või teisiti, igaühel meist on oma aja ja ruumi dimensiooniga elavik. Sotsioloogiliste küsitluste eesmärgiks oligi «iga vastaja elavikku kirjeldada seda kujundavate suhtluse ja infokasutuse praktikate abil eeskätt meedia ja kultuuritarbimise vallas, aga ka poliitikas, ettevõtluses ja materiaalses tarbimises» (lk 5).
Uurimusest ilmneb, et ühiskond ei kujuta endast üksnes elavike summat, vaid põhimõtteliselt võime kõnelda ka eesti kollektiivsest elavikust. Raamatu kokkuvõtvas peatükis esitataksegi ühe põhijäreldusena ühiskonnarühmade eristumise süvenemist, sotsiaalset kihistumist. Objektiivse kihistumise (materiaalsete võimaluste ebavõrdne jaotus) kõrval väärib tähelepanu aga ka subjektiivne kihistumine, «mille aluseks on inimeste enese hinnang oma kohale ühiskonnas» (lk 702). Siit võib omakorda siirduda kollektiivse (domineeriva) enesehinnangu iseloomustamisele (suhe möödanikku ning hinnangud tulevikule), sellele, kas ja kuidas mõjutavad elavikud ühise narratiivi loomise võimalust/võimatust.