Kui Ivan Julm Liivi sõja ajal Mandri-Eesti peaaegu maatasa oli teinud ja kohalikud tšuhnaad maha nottinud, asustasid mandri noodsamad vanade paganate ja nunnade järeltulijad Saaremaalt. Pireti (õigemini Birgitta) ja Tõllu (õigemini Tölpa) järeltulijad oleme kõik, Kalev, Linda ja nende lauavedajast poeg kaasa arvatud. Keegi peab lunastama esiisade patud. Verest punase mere ja põletatud maa. Puud, jänesed ja hülged üksi ei saa hakkama. Vaja on suure talu perenaisi, kalamehi ja õllepruule.
Kuidas see kõik ooperisse panna? Selleks tuleb tunda ussisõnu. Kui mingi imelik jõud viib kokku helilooja, kirjaniku ja luuletaja, kes kõik seda kunsti valdavad, tuleb olla valmis kõigeks. Et Rein Rannap, Andrus Kivirähk ja Wimberg midagi koos teevad, on veidi ootamatu. Et sellest veel ooper saab, on veel ootamatum. Kui aga mängus on Rannapi käsi, on selge, et ette on võetud suurelt.
Mis ei ole ootamatu, on see, et sellised suured asjad tehakse Eestis ära. Ühiskondi, kus iga inimese kohta tuleb aastas rohkem kui üks teatrikülastus, ei ole maailmas just palju. Veel vähem on riike, kus 1,3 miljoni elaniku kohta on kaks professionaalset muusikateatrit koos balletitruppidega. Riike, kus peale selle pannakse mahajäetud küünis või tehasehoones püsti tuhandeid piletiostjaid ligimeelitavad projekte, mis eiravad kunstide piire, on ainult üks.
Ooperifestivale on maailmas palju. Selliseid, mis vahendavad professionaalseid teatreid ja on samas ka ise produtsendiks, eriti palju ei ole. Veel vähem on neid saartel, kus elab alla poolesaja tuhande inimese ja millel täismõõtmetes lennuvälja olemasolust hoolimata sisuliselt pole lennuühendust, kuid kus sellegipoolest müüakse festivalinädalal kalli hinnaga maha 7–8 täismaja, 2200 kohta igaüks.