Lavastuse üldmulje sarnaneb Mäeotsa mitme varasema vabaõhulavastuse omaga: avarus ja hoog, kõige ootamatumatest kohtadest välja ilmuvad tegelased, kiiresti vahelduvad stseenidevahelised tulekud ja minekud, sihitult ringi jooksev lastekari. Ka puuriit kui ootamatut peitmist ja väljailmumist võimaldav detail on tuttav.
Näidendi mängimine vabas õhus on muidugi risk ja põhimõtteliselt oleks publiku tarvis võinud rajada ka mingi Villa Hortensia tüüpi sara. Kuid hea ilma korral on elamus nüüd kirkam, vahetum ja orgaanilisem. Soovituseks siiski vihje, et väga ette istuda ei maksa: kaks tüüpi tulevad lavalt ja hakkavad raha kerjama.
Muusikaline kujundus on lihtne, kuid ilus. Boris Kõrveri igihaljad laulud, eriti «Kerjuse laul» sobivad sellesse absurdsesse loosse hästi ja maandavad pingeid.
«Tagahoovshil» on aga ka kolmas, teatrikunstist palju avaram mõõde. See on kultuuripoliitiline järelehüüe Lina tänava asumile, Karlova pärlile. Seal oli avarust, maalilisust ja rohelust tunduvalt rohkem kui näiteks Tähe ja Õnne tänava rajoonis, kus ise elasin. Ahnusest pimedate kinnisvaraarendajate ja neid orjalikult teeniva linnavalitsuste loal kõik see hävitatakse.
Teha pole enam midagi, Lina 7 naabermajad on juba maha kistud. Aga nüüd jääb sellest idüllilisest oaasist vähemalt kultuurimälestus – muidugi ainult nende jaoks, kes lavastust näha jõuavad, sest varsti pole enam ka seda maja. Teater on kaduv kunst, «Tagahoovish» on aga ühtlasi mälestusmärk sellele romantilisele tänavale. Ja mälestusmärgid meil üldjuhul ei kao.
«Siin majas on palju rohkem karmaenergiat, kui ma arvasin,» ütleb pendlimees Univer (Margus Jaanovits). On tõesti.
Kiti Põllu näidend Oskar Lutsu ainetel
Idee ja lavastus Ain Mäeots
Mängivad Villu Kangur, Silver Kaljula, Karol Kuntsel, Margus Jaanovits, Kaia Skoblov, Ingrid Isotamm, Marje Metsur, Carine Jessica Kostla, Marian Heinat, Karl Kristjan Puusepp, Liina Tennosaar, Andres Dvinjaninov, Reigo Tamm jt.
Tartu Emajõe Suveteatri esietendus Tartu Lina tn 7 hoovis 20. juulil.