:format(webp)/nginx/o/2017/07/28/6932841t1h11aa.jpg)
Kätt armastusfilmide festivali Tartuff kuumalt tuksuval pulsil hoiavad filmiblogijad Kristel Zimmer ja laura Porovart. Kolmas osa.
Kätt armastusfilmide festivali Tartuff kuumalt tuksuval pulsil hoiavad filmiblogijad Kristel Zimmer ja laura Porovart. Kolmas osa.
Kõige üllatavam asi, mis ma kolmapäevaõhtusest Athena keskuse filmikülastusest teada sain, oli fakt, et online kohtingusaidid on eksisteerinud käesoleva sajandi algusest! Kui režisöör Eder seda nii muuseas pärast seanssi toimunud vestlusringis mainis, mõtlesin imestusega, et mina leidsin alles oma esimesed lasteaiasõbrad, kui inimesed juba veebi kaudu partnereid otsisid. Lisaks pani muigama sealjuures Ederi kommantaar, et tol ajal pidi viis minutit ootama, et ühe mehe pilt ära laeks - seega polnud 15 aasta tagune süsteem praeguse vasakule-paremale swipe’imisega võrreldavgi.
Dokfilm oli tore. Küll aga ei sisaldanud see minu jaoks mingit erilist informatsiooni. Eks teab ju igaüks, et inimsuhete osas aetakse sageli lootused kõrgele, millele pahatihti järgneb valus kukkumine; et sageli tuleb aastaid otsida ja inimestele võimalusi anda enne, kui keegi päriselt jääb; et paratamatult partnerid vahetuvad ning ühe inimesega ei pruugita jääda elu lõpuni kokku. Pool filmi illustreeris neid juhtumeid.
Teine osa «#SINGLE’ist» oli statistika - kui palju inimesi netikohtingu lehekülgi kasutab, mis on prognoosid (hetkel üks inimene neljast, 15 aasta pärast 50% inimestest), milline pilt/välimus enim tähelepanu pälvib ja kuidas jaotub töötab nende saitide finantspool. Jällegi ei midagi üllatavat, lihtsalt läheb justkui fun factide kategooriasse, millega näiteks järgmisel esimesel kohtingul baarileti taga teadmisi näidata ning vastaspoolelt tunnustavat pilku õngitseda...
Seega, vaatamata huvitavale, aga mitte midagi märkimisväärselt juurdeandve sisule, oli linateos vähemalt teooria ja praktika näitamise osas loomulikus tasakaalus ning kergelt jälgitav.
Pärast intensiivset ja dünaamilist «Armastuse kunsti», oli «Nõusolek» otsekui külm ujumaskäik. Vastukaaluks eelmise filmi jazzile mängiti ses teoses klaveriballade, kirgedest juhitud aktiivsete poolakate asemel juhtisid lugu küllaltki tavalised elusegaduses newyorklased ning kui «Armastuse kunstis»oli ikka tunda õnneliku lõpu tulekut, siis juba viimase linateose alguses oli selge, et tulemas on hukulemääratud- armastuse-film.
Eks see «Nõusolek» oli üks paras klassikaline, üsna imal ja etteaimatav suhtedraama. Keskkoolist saati koos olnud paarike otsustab midagi uut ja riskantset proovida — esile kerkivad ootamatud negatiivsed tunded, niisiis leiabki lõpuks üks pool, et asjalood pole päris õigesti ning teeb suhtele lõpu. Aga samas on see filmitegijatele kindlapeale minek, sest vaatajaskond on sellistele süžeedele kerge saak. Igaüks leiab midagi, millega samastuda… Kas või kaudselt, sest olevat see armastus ju üks laialivalguv ja paljuthaarav nähtus, mida õige nurga alt vaadates võib märgata kõikjal.
Kujutan ette, et publik jaguneski eile hilisõhtul kaheks - need, kes pidid «Nõusoleku» tavalisuse ja klišeederohkuse lihtsalt ära kannatama ning teised, kes pigem samastusid, tundisd tegelastele kaasa, ehk isegi pärast filmi vaatamist mõneks ajaks melanhoolsetesse mõtetesse jäid.
Seda suurem oli elevus, kui filmi Tartuffi kavas nägin! Linastuse õhtuks oli ootusärevus päris kõrgeks krutitud ning pettuma poolakates ei pidanud — ajastufilmide loomisel on poolakad omaette meistrid, seda kinnitab kasvõi eelmainitud «Järelkujutis», «Armastuse ühendriigid», «Marie Curie» või «Varssavi ’44»!
Seks, abielu, armastus ja abort, eriti viimane, on Poolas väga aktuaalsed teemad, mida ohjab «püha kolmainsus» — kirik-valitsus-meedia, nagu filmiski. Katoliku kiriku kellad tuletavad igal pühapäeval truult oma ustavatele sulastele meelde, kuis lihalike pattude tõttu nõtrub vaim. Wisła paremkaldal, Praga linnajaos müüakse soovijatele turul kasutatud ja uut pulmatavaari ning kõik abieluga seonduv on tulus äri.
Aina jäigastuv valitsus püüab ükskõik mis põhjusel ellu viidud aborti keelustada. Naiste protestid, mustaks esmaspäevaks (czarny poniedziałek/czarny strajk) nimetatud üleriigiline streik oktoobris andis selgelt mõista, mida naised sest arvavad. Kontrastiks korraldatud paralleelne antistreik, valge streik (biały strajk), mis ühes valitsusega pooldas abordiseaduse karmistamist, näitas loo teist poolt.
Seksuaalkasvatuse, mille ümber kogu film peaasjalikult ringleb, kõrval on väga targalt filmi lülitatud seksuaalhaiguste ja soovimatu raseduse vältimine ning naiste hirm mõlema ees, misläbi on portreteeritud vaikivat ja mõtetes punastavat ühiskonda, kes sellise tabuteemast mõtlemise kõiksugu käskkirjadega juba eos on likvideerinud. Tõtt öelda koloriitsem paistab ses valguses peategelane Pani doktor Wisłocka, kes palub oma patsientidel jazzi saatel masturbeerida, õpetab üles leidma kliitori ning organiseerib takkatippu ka tuusiku «pikkade õhtuste jalutuskäikudega» sanatooriumisse.
Puhuti tundub, nagu oleks film praegusessegi aega liiga avameelne, ent siis jälle — mis ajas me elame?