Jüri Arraku ja Ilmar Vene kirjavahetust «Kiri ei peta» lugesin vaid paar-kolm lehekülge päevas, meelega venitasin, kuna teadsin ette, milline kahjutunne haarab, kui lõpp kätte jõuab. Vedasin äärtele pastakajooni ning pikad leheküljed said täisjoonitud.
Epilostaaržanr! See on vana õilis komme teineteisele pikki ja tarku kirju kirjutada ning need hiljem avaldada. Žanr, mis kahjuks on peaaegu ununenud eelmiste, vähemtempokate aegade hämarusse. Arrak ja Vene on selle elustanud, pealegi on kirjad kirjutatud (nagu näeme pildiliselt sisekaantelt) oma käe ja vist sulepeaga, nii et klassika mis klassika.
Ja kirjad ei olnud algselt mõeldud avaldamiseks, mis teeb need eriti ehedaiks ja usaldusväärseiks. Reaalsuses kohtusid Arrak ja Vene alles siis, kui olid kümme aastat kirju vahetanud. Siis minnakse oma korrespondentsis ka sina peale. Midagi ilusamat on kaunis raske välja mõelda.
Vene on oma põlvkonna jumalamõtestaja, astub ühte uhkesse ritta Toomas Pauliga ja lahkunud Uku Masinguga. Arrak sekundeerib talle. Vene on religiooniteoreetik, jõuab jumalajuurdlusega matemaatilise metafüüsikani. Arrak on praktik, ent ka praktika analüüsija, isemõtleja selle sõna kõige paremas tähenduses, ta jõuab tõdemuseni, et tihti on tavaline halastajaõde püham kui teoloog kateedris.
Arraku jumal on juba niigi abstraktne olemus, ent Venel on see veel abstraktsem, üldistuste üldistus. Vene leiab ühiseid jooni teadususu ja jumalausu vahel. «Teadus on siin-, kristlus sealpoolne; kristlane mõtleb, kuidas oma igavesele Minale võimaldada (sealpoolne) lähedus Jumalaga, teadlase siht seevastu seisneb jumala tegemises, see tähendab siinpoolse Inimese jumalikuks ülendamises. Vastamaks küsimusele, kuivõrd olen kristlane, tuleb eelnevalt selgitada, missugune tähendus on mu elus sealpoolsusel,» kirjutab Vene.