Vormiliselt sarnaneb «Mees, kes ei teinud mitte midagi» August Gailiti romaaniga novellides «Toomas Nipernaadi». Mõlemas tuleb kõrvalisse maakohta tundmatu mees, pöörab inimsuhted pea peale, võrgutab tütarlapse ja kaob seejärel süüdimatult oma teed. Lavastuses «Mees, kes...» kindlustatakse ta järgmise afääri edukaks läbiviimiseks koguni toidupoolise ja rõivastega. Kusjuures kõik see toimub tragikoomilises võtmes. Tõsi, «Mehes» on tegevust ainult ühe «Nipernaadi» novelli jagu. Kuid finaal paljastab meile üht-teist peadpööritavat nii peategelase mineviku kui ka tuleviku kohta.
Tellijale
Hull teekäija, Jämejala kandidaat
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Proosateoste dramatiseerimisel on alati huvitav jälgida, kui kaugele läheb lavastaja algmaterjalist. Eriti Mehis Heinsaare puhul, kelle juttudes mängivad peategelaste sisekaemused ja mõttearendused suuremat rolli kui nende projitseerimine konflikte ja kontraste võimaldavatesse inimsuhetesse. Ja veel eriti, kui arvestada, et lavastus on kokku pandud mitme jutu põhjal. Ometi moodustab «Mees, kes...» terviku nii süžee, karakterite kui ka puänteerituse poolest. Heinsaare proosa maagilisest realismist on kinni peetud, sisulisi muudatusi pole. Samas on tükk teatraalselt hoogne, põnev ja vaimukas. Isegi odavatest kunstküüntest saab ere sümbol.