Biennaali on korraldatud kaheaastase intervalliga alates 2011. aastast, tänavune kunstiline juht on kunstnik-kuraator Laura Toots ja tegevjuht juba varem biennaaliga seotud olnud Kadri Laas.
Enne veel, kui sukeldume labürinti ja hakkame asjaosalistelt nende agenda kohta uurima, kopeerime siia Fotokuu tutvustuse või tööpõhimõtte nende veebilehelt. «Tallinna Fotokuu on omaalgatuslik rahvusvaheline kunstibiennaal, mis võtab lähtepunktiks fotograafia ja kaamerakultuuriga seotud arengud ning keskendub kunsti seostele protsessidega kaasaegses ühiskonnas, majanduses ja poliitikas. »
Kuna kunstibiennaalidel on sageli ka kesksed teemad, püüan ka Fotokuu kuraatorite duolt nende üldteema ehk tihendava klombi välja pigistada.
Kadri Laas: «Tavaliselt on biennaalidel tõesti kesksed teemad, ent meie oleme oma programmi näitustel lasknud omal käel ja kunstnike nägemuse järgi areneda; oleme nad biennaalile kutsunud varasemate tööde kvaliteedi põhjal, selle asemel et otsida autoreid, kes kindla temaatikaga tegeleksid. Nimele vaatamata ei ole ka fotokunst tingimata fookuses, tegemist on laiemalt kaasaegse kunsti biennaaliga, mis kommenteerib just seda, et kõik ongi pildistatav ja fotograafiline. Isegi kui ei ole tegemist fotoaparaadiga loodud pildiga, siis see kujutis ikkagi kuidagi puudutab kaamerapõhisust ja just seda tahaks eelkõige rõhutada.»
Fotokuu avanäitusel «Visuaalkurnatus» Tallinna kunstihoones ja fotomuuseumis osaleb 13 kunstnikku, neist neli on Eestist. Näituse kuraator Anthea Buys töötab Norras Bergenis asuva Hordalandi kunstikeskuse direktori ja kuraatorina.
Miks just tema? Laura Toots: «Buysi näituseettepaneku puhul hindasime kõrgelt tema ilukirjanduslikku lähenemist aktuaalsetele nähtustele ning sellega kaasnevat mitmetimõistetavust, teatavat salapära. Kuigi näitus paikneb füüsilises ruumis, on selle iseloom pigem virtuaalne. Näitus annab tunnistust, et tänapäeval on digitaalsus vajalik eeltingimus meie suhtele igasuguste kujutiste ja tegelikult ka nägemise endaga.»