Schuberti «Arpeggione» oleks pelgalt muusikaajalooline kurioosum, kui mitte tšellistid seda vähese kohandamisega sageli ette ei kannaks. Ligi 200 aastat tagasi konstrueerisid Viini pillimeistrid Johann Stauffer ja Peter Teufelsdorfer midagi kitarri ja tšello ristandi taolist. Kuuekeelse pilli häälestus oli kitarrilt (E–A–d–g–b–e'), mänguviis aga tšellolt – poognaga ja pill põlvede vahel.
Oodatud populaarsust ei tulnud ja leiutis vajus unustusehõlma, kuhu see olekski jäänud, kui mitte suur meister Franz poleks spetsiaalselt sellele pillile sonaati kirjutanud. Sest ühtegi omaaegset arpedžioonet ei ole meie päevini teadaolevalt säilinud.
Ka sonaat jäi pikaks ajaks tundmatuks ja kirjastati alles pool sajandit hiljem ning sellest ajast on seda ette kandnud eelkõige tšellistid, kuid seda on seatud ka vioolale ja eks tänapäeval mängitakse kõike kõigil pillidel – kättevõtmise asi.
Muusika on võluv, viib kaasa... No mis siin rääkida – Schubert ju! Muusikariistade ükssarve ehk müütilise kadunud pilli konstruktorite mõte oli lisada poognaga mängitavale pillile kitarrile omast arpedžeeritust ehk akordi mängimist nii, et noodid kõlavad kiiresti vahetult üksteise järel, kas nii-öelda alt üles või ülalt alla.
Nende kõlade efektist läks kõnealusel kontserdil osa kaduma – kuigi mitte muusikalises mõttes –, sest palju kiidetud barokksaal ja võimas pill, heast mängijast kõnelemata, ei pruugi alati ja kõiges kokku sobida: see, kuidas kaja nii mõnegi arpedžo nahka pani, meenutas tuntud sümbolit-kujundit sellest, kuidas madu oma saba sööb. Aga nagu öeldud, muusikat tervikuna mõjutas see vähe.