Ent rahvus ei ole ideoloogilises mõttes baasmõiste, see lähtub keelest ja tavakultuurist. Rahvuse probleem multikulti-keskkonnas tuleneb territoriaalriigi kontseptsioonist, mille eesmärk on kehtestada antud territooriumil ühtne õiguskord, mis avab arengu edasiseks majanduslikuks arenguks. Kuna õiguskord lähtub keelest, tavadest ja religioonist, ei saa samal territooriumil kehtida mitu üksteisele vastanduvat õiguskorda ja kui seda üritatakse, siis näemegi Belgiale, Balkanile või Lähis-Idale iseloomulikke arenguid.
Mis on viga parem-vasak-jaotusel? Tegu on ju lihtsalt sõnadega ja sõnade tähendus muutub ajas tahes-tahtmata.
Vasak-parem-, nagu ka iga muu lineaarne jaotus lõhestab ühiskonda, sest valikuid on vaid kaks ja ühe valik eeldab automaatselt vastandumist teise suuna pooldajatele. Lisaks on selle sisu järjepidevalt muutunud.
Vasak-parem-jaotus tekkis 19. sajandil Pariisi ja Frankfurdi parlamendis ja tulenes sellest, et paremal poolel istusid kuningriiklased, kes leidsid, et olemasolev ühiskonnakorraldus on suurepärane ja midagi pole vaja muuta. Tänapäeval nimetatakse neid konservatiivideks ehk alalhoidlikeks inimesteks, kes kardavad muutusi.
Vasakul istusid reformistid, kes toona nõudsid vabariikliku korra kehtestamist. 19. sajandi teisel poolel astusid nende asemele liberaalid, 20. sajandi 60. aastateni olid reformistideks kommunistid ja sotsialistid, siis sotsiaaldemokraadid, viimased paarkümmend aastat on haaranud initsiatiivi hoopis populistid – rohelised, feministid, sooneutraalsuse nõudjad, natsionaalsotsialistid ja teised jõud –, kes vastanduvad nüüd aktiivselt valitseva süsteemiga.
Tänapäeval teeb parem-vasak-jaotuse problemaatiliseks seegi, et paljud mõistavad seda vaid majanduslikult. See tähendab, et parempoolsed leiavad, et teenitud tulu ja vara peab jääma neile, kellel on, ja vasakpoolsed nõuavad ümberjagamist.