Mis tingis 1999. aastal kirjastus Fantaasia loomise?
Eva Luts: Usun, et paljud kirjastused tekivad samamoodi – lihtsalt märgatakse, et avaldamata on palju raamatuid, mida võiks avaldada, ja hakatakse peale. Tol ajal oli eelnenud pika nõukogude aja tõttu tegelikult päris vähe maailmakirjandust eesti keeles olemas – ja siis tekkis võimalus tegutsemiseks ning kirjastused kasutasid seda ära. Iseasi muidugi, et keeleruumi piiratuse tõttu ei tekkinud mitte buum, vaid üsna ettevaatlik katsetamine. Isiklikus elus oli mul samuti selline seis, et oli võimalik kirjastustegevusega alustada. Erilist abi sain Eesti Ulmeühingult, oma vennalt ja teistelt entusiastidelt.
Varrak valitses tollal oma F-sarjaga Eestis ulmekirjanduse turgu?
Eva Luts: Kuna mul olid silme ees konkreetsed autorid, mis Varraku omadega ei kattunud, siis võis ta minu poolest vabalt ka edasi valitseda. Konkurentsist niipalju, et kirjastajad on üldiselt inimesed, kes armastavad raamatuid nii palju, et neid lausa välja anda. Kirjastusäris töötavad enamjaolt entusiastid, kes tahavad oma asja ajada, hoolimata riskist, et võidakse kahjumisse jääda. Seetõttu leian tavaliselt kolleegide-konkurentidega kiirelt ühise keele. Sageli on kõige suurem konkurent ka päris suur Fantaasia raamatute ostja.
Kuidas ulme avaldamine Eestis praegu nii žanrite, autorite kui ka teoste koguhulga mõttes kirjastuste vahel jaguneb?
Eva Luts: See käib pigem nii, et mis kellelegi meeldib, seda ta püüab avaldada. Olen märganud, et mõnele meeldivad võistlused, näiteks romaani- või jutuvõistlused, ja nad panustavad suure osa energiat sellesse, mis siis kajastub ka avaldatavates teostes. Mõnele meeldib mõni konkreetne välisautor, ta katsetab sellega, aga märkab, et eriti ei müü. Pärast suuri pingutusi teoste reklaamimiseks loobutakse autorist, aga kuna autor on hea, siis korjab selle ikkagi mingi aja pärast üles mõni teine kirjastus ja teeb omaenda katsetusi.