Eesti kunstnike teosed jõuavad mainekatesse väliskogudesse

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Diana Tamane ja Kristina Õllek.
Diana Tamane ja Kristina Õllek. Foto: Hirohisa Koike

Tänavu algatati Outset Estonia poolt esimene rahvusvahelisele muuseumile teoste kinkimise projekt, mille eesmärk on toetada Fotokunstimessi ja seal osalevaid noori fotokunstnikke. 19 Eesti kunstniku teose seast valis rahvusvaheline žürii välja Kristina Õlleki ja Diana Tamane tööd, mis leiavad endale uue kodu mõnes mainekas väliskogus.

Žürii võttis arvesse nii originaalsust kui meediumiga eksperimenteerimist, objekti kvaliteeti kui kontseptuaalset ideed ning kunstniku viimase aja loomingut. Oma valdkonnas väga kõrgelt hinnatud žürii välisliikmed tutvusid paari päeva jooksul Tallinnas Fotokuu programmi näitustega, käisid kunstnike ateljeedes ning süvenesid vestluste ja kohtumiste abil Eesti kaasaegse kunsti välja. Žüriisse kuulusid Shoair Mavlian (Tate Modern), Thomas Seelig (Fotomuseum Winterthur), Anu Allas (Kumu) ja Karin Laansoo (EKKAK / Outset Eesti).

Fotokunstnik Kristina Õlleki installatsioon «When You Have The Object Itself In Front of Your Eyes/ Poppositions» (2017) käsitleb ruumi, pildi ja objekti vahelisi suhteid. Žürii hindas teose kaasaegsust, tehnilist vormistust ja kunstniku akadeemilist professionaalsust.  

Diana Tamane on teoses «Blood Pressure» (2016) loonud oma vanavanaemast portree fotode kaudu, mida vanavanaema kasutas vererõhu üles kirjutamisel märkmepaberina. Shoair Mavlian tõstis teose puhul esile huvitavat ja eksperimentaalset lähenemisviisi portreefotole ja oma lähedase mälujälgede jäädvustamisele. «Tamane teos viitab kontseptuaalse fotokunsti ajaloole ja leitud fotode kasutamisele, rääkides samas sügavalt isiklikku lugu, mis on üheaegselt nii lõbus kui köitev.» 

Sellisel tasemel žürii tähelepanu teeb mõlema noore kunstniku loomingu märgatavaks eelkõige rahvusvahelisel kunstiareenil. Žürii rahvusvahelistest liikmetest töötab Shoair Mavlian Londoni Tate Modern Muuseumis kuraatori rollis peamiselt fotograafiaga seotud näituste, väljapanekute ja ostudega. Mavlian teeb tihedat koostööd muuseumi Fotograafia Ostukomiteega (Photography Acquisitions Committee), mille eesmärk on Tate’i fotokollektsiooni täiendamine. Thomas Seelig on Šveitsi Winterthuri fotomuuseumi direktor ning kuraator, kelle tööülesannete hulka kuulub ka muuseumi kogude kureerimine.

Maailmapraktika kohaselt läbivad muuseumile kingitavad teosed sama põhjaliku valikuprotsessi kui kogusse ostetavad teosed. Millistesse kogudesse kunstnike teosed jõuavad, selgub 2018. aastal.

Tagasi üles