-Kuidas kunstiteosed tänapäeval liiguvad?
Hästi erinevalt. Ameerikast tulevad tööd lennukiga, aga meie senise praktika kohaselt ikkagi autotranspordiga. Kui on väga väärtuslikud teosed, reisivad nad eri sõidukitega, mitte korraga ühes autos. Mõned muuseumid nõuavad, et nende näitusesaatja teeks reisi samuti autos kaasa, kuid see pole üldine nõue. On nõutud ka relvastatud saatjaid, mis Eestis siiski lubatud pole.
Tööd sõidavad ekstra selleks ehitatud autodes, millel on ranged nõuded ning litsents kunstiteoste vedamiseks. Ka teoste pakkimine on rangelt reglementeeritud. Tegu on tihti väga hinnaliste veostega ning turvalisus peab olema tagatud, sellest pole huvitatud mitte üksi muuseumid, vaid ka kindlustusfirmad.
Aga algab ikka kõik läbirääkimistest ja sellele järgnevast pikast protseduurist, mille käigus kontrollitakse tulevase näitusepaiga sobivust, temperatuuri, niiskust, turvalisust, vormistatakse nn teose passid, millel on detailne kirjeldus teose säilivusest. Sellega tegelevad paljud inimesed. Näitus, mis avatakse publikule, on jäämäe tipp.
-Kas mõni töö on jäänud protsessi keerukuse tõttu näitusele minemata/tulemata?
Sellepärast mitte. Kuid alati on probleem teostega paberil, eriti pastellidega. Nad ei kannata eriti transporti. Kui on mõni probleemne teos, on otsustav konservaatori ja peavarahoidja arvamus.
-Üks Eesti Kunstimuuseumi ülesandeid on säilitada väärt kunsti tulevastele põlvedele. On teil jõudu osta uusi töid?
Kes ei ütleks, et raha pole juurde vaja, meilegi meeldiksid suuremad ostusummad. Meil on väga hea kaasaegse kunsti kogu, sest kui kultuurkapital taasloodi, siis otsustati, et igas kvartalis eraldatakse nii Tartu kui ka Eesti Kunstimuuseumile uue kunsti ostmiseks kindel summa. Toona oli see fantastiliselt suur summa, kuid praegu saab selle eest kaks-kolm tööd kvartalis, vahel vaid ühe. Tööde hinnad on lihtsalt nende aastate jooksul mitmekordistunud. Eriti noorte kunstnike hinnad.