Ja kuna osteti neljaeurone Borges või Wells, jäi mõne teise kirjastuse 20-eurone raamat ostmata. Kindlasti ei ole erakirjastustes samalaadsete raamatusarjade kokkupanijate kompetentsus kuidagi väiksem, ometi on nemad ning nende töö ja vaev riiklikul tasemel kehvemasse olukorda pandud, kuna parimal juhul saavad nende raamatud kultuurkapitalist veidi toetust, millega õnnestub selle raamatu eelarves vaid kõige suurem tulekahju ära kustutada, mitte neid teoseid LRiga sama mugavalt välja anda, tundmata suuremat muret nende müügi pärast.
Probleem peitubki selles kunstlikult tekitatud ebavõrdsuses, mis seab kümned ja kümned kultuurivaldkonnas tegutsevad inimesed – ja mõistagi kümned ja kümned kirjastused – kehvemasse seisu, kuna nende looming ja vaimutöö lihtsalt ei jõua ebaausa konkurentsi tõttu sama suure publikuni, riikliku doteerimisega tekitatud ebaausa olukorra tõttu, mis oleks enamikus teistes eluvaldkondades mõeldamatu. Riikliku Kultuurkirjastuse olemasolus ei oleks midagi halba, kui selle toimetus ja nende vaimutöö viljad ei saaks samasuguseid raamatuid avaldavate erakirjastuste ees dotatsioonide tõttu nii suurt hinnaeelist.
Nende ridade autor ei ole kuidagi madalamate raamatuhindade vastu, mis võimaldaksid tiraaže kasvatata ja nõnda eraettevõtjale ikkagi napi kasumi kätte tooksid. Aga LRi köidete hinnad on lausa absurdselt madalad, nendega ei õnnestuks isemajandaval ettevõtjal selliste parameetritega raamatuid lihtsalt avaldada: neist saadavast rahast ei jätkuks trükikulude, autoritasude, tõlkehonorari, toimetamise ja küljendamise kulude katmiseks.
Probleem oleks ilmselt mõnevõrra väiksem, kui kultuurkapitali toetused kirjakultuuri vallas oleksid tunduvalt suuremad ning laialdasemad: praegu eraldab kulka toetusi siiski sellises mahus, et mõnigi väärt raamatuprojekt jääb esimesel ja võibolla teiselgi korral toetuseta ja kirjastaja paneb selle kvartaliks või poolaastaks sahtlisse, kuni kultuurkapital 2. või 3. ringil siiski toetuse anda otsustab.
Nišivaldkonnad (olgu üheks näiteks ulmekirjandus) on saanud toetusi märksa napimalt, kui nende tegelik väärtus ja roll kultuuripõllul eeldaks, ja on konkreetses sõltuvuses sellest, kas mõni vastavat valdkonda tundev ekspert on parajasti vastava sihtkapitali nõukogus või mitte. Ning üldse tõlkekirjanduse avaldamist toetama on kulka hakanudki õieti alles viimastel aastatel.
Probleem ebavõrdsusega ei oleks nii akuutne, kui kirjastamisvaldkond ja ilukirjanduse tõlkimine ning avaldamine ei oleks Eesti väiksust arvestades turumajanduslikult nii võimatu missioon – nukralt kurioosne on tõsiasi, et isegi ajaviitelisemat ja meelelahutuslikumat laadi kultuurikaupa õnnestub kirjandusvallas meil üsna harva kasumlikult välja anda. Jah, muidugi on olemas kindlad menuautorid ja teosed, mille avaldamine toob ettevõtjaile üsna hästi sisse, aga kui Eestis ilmuksidki vaid need raamatud, oleks raamatuturg ikka üsna hall ja tühi, mitmekesisuse kadumine aga süvendab vaid üheülbastumist.
Artikli alguses toodud analoogia filmimaailmaga ei olnud ses mõttes juhuslik, et näiteks kodumaises filmitootmises saavad eratootjad enamasti üldse filme teha ainult seetõttu, et eksisteerivad mitmesugused riiklikud jm toetuste süsteemid. Ning samavõrra kõrgkultuurilise väärtusega linateostega toetatakse ka kergekaalulisemaid filme, lihtsalt seepärast, et selles valdkonnas ei toida Eestis turg üksi ka ajaviitelist laadi filmi tegijaid ära. Rääkimata siis tõlke- ja/või ilukirjandusest.
Eesti-suuruses riigis tuleb massiivselt toetada igasugust kultuuri. See, kui kultuurkapitali kaudu antakse näpuotsaga toetusi ning samal ajal lastakse turule konkureerima mitu korda madalamate hindadega samavääärne ahvatlev kaup, ei aita mainitud mitmekesisuse tekkele kuidagi kaasa, kuna iga müüdud LRi odavraamat tähendab enamasti mõnele erakapitalil põhinevale kirjastusele müümata tõlkeraamatut.
Probleemi ei eksisteeriks, kui konkurentsisituatsioon oleks ausam ning Loomingu Raamatukogus ilmuvate igati tunnustust väärt raamatute hinnad oleksid veidigi rohkem kooskõlas nende tegeliku maksumusega.
Autor on väikekirjastuse Viiking omanik ja juhataja. Nii kirjastus Viiking kui ka Raul Sulbi on saanud kultuurkapitali toetusi ning loodavad neid edaspidigi saada.