Nõnda juhtus ka Piia Ruberi näitusega «Naasmiste vahel» Vabaduse galeriis. Esimest korda vaatasin seda läbi öise akna, kus mu kõrval väljendas veel mõni inimene oma nõutust. Polegi nagu midagi. Käisin näitusel kolm korda: sajuse ilmaga, päikeselisel päeval ja sompus päeval. Asjaolu, et mahakoorunud värviga uks ei avane ka tugevasti tõugates, et valvetädi ajab nurgas omi asju, et üksik külastaja ei pääse välja, sest ta pole teadlik, et uksele tuleb jõuliselt läheneda seda kogu kehaga rammides, lisas näitusele minu silmis vaid salapära. Sisse ei saa, välja ka ei saa.
Pean kohe ütlema, et ma pole Piia Ruberi suhtes ükskõikne. Ta on olnud pikka aega ehtekunsti üliõpilane, tehes imelisi ehteid, enne kui otsustas graafika ja foto kasuks. Oleme koos raamatuid välja andnud. Kuid see vaid taustaks.
Praegune näitus jahmatas, ehmatas ja võttis hingetuks.
Kunstiteadlane Reet Varblane püüab näituse saatetekstis vaatajale mõistmist kergemaks teha, kuid kas see on üldse võimalik?
Need Doris Kareva read Piia Ruberi hõbemustalt kujundatud raamatust «Maailma asemel» (2014) – minu silmis üks kaunimaid ja täpsemaid kujundusi Piia Ruberi paljude heade raamatukujunduste pikas reas – annavad justkui kätte võtme Ruberi tööde mõistmiseks.