Kuigi Eestis naudivad suurt menu erinevate selgeltnägijate võimeid proovile panevad telesaated ja maagilise toimega kive müüakse isegi teismeliste tüdrukute lemmikpoes Expressionsis, ei ole nõiakultuuri poole pöördumine meie kaasaegses kunstis, mõnede eranditega, veel väga levinud. Rahvusvahelisel areenil aga ehitavad paljud (nais)kunstnikud okultistlikke nõiaringe, koobas-installatsioone, mõtlevad välja loitsusid, korraldavad nõiakostüümides aktsioone, organiseerivad nõidumise töötubasid. Seejuures lisatakse tihti vanadele müütidele nõidadest ja üleloomulikest elukatest tänapäeva digiajastu ulmelisus ja uue vaimsuse vaimustus.
Näiteid võib leida erinevaid ja mitmelt poolt maailmast. USA kunstnik/DJ/luuletaja Juliana Huxtable kirjeldab end oma futuristlikul fotol «Untitled in the Rage (Nibiru Cataclysm)» kui «küborg, mõrd, preestrinna, nõid, Nuwaubia printsess». Nuwaubia liikumine on islami sekt, mis Huxtable'i järgi jutustab, «et mustad on sisalik-tulnukate järeltulijad, kes lõid valged inimesed». Šoti kunstnik Georgia Horgan on uurinud naiste tagakiusamist nii nõiajahi kui muudes kontekstides ja muuhulgas näidanud oma teoseid surnuaias, kus paigutas haudade vahele riideid, mida nõiad pidid kohtumõistmise ajal kandma. Soomes jutustab kunstnike duo Anni Puolakka ja Jaakko Pallasvuo videoteoses «Sacre 2» kaasaegse nõialoo. See räägib edukast vennast, keda Eestis võiks näiteks pidada idufirma omanikuks, kuid kes peab rahapuudusel elama koos nõiaks hakanud õega, kes teenib uue vaimsuse youtuber'ina väga palju raha.
Jubedad vanamutid ja ihaldusväärsed sireenid
Miks pakuvad nõiad kaasaegsetele kunstnikele ja kuraatoritele nii palju huvi? Selle küsimuse võti võib peituda maailma poliitilise olukorra radikaliseerumises, vastuhakus enamasti kristlikest väärtustest jutustavatele rahvuslikele konservatiiv-populistidele. Nõiad on ju paganad – ning mis veel hirmutaks üht tasast kristlikku ekrelast rohkem kui üks korralik nõidade armee. Kuid nõiakunstnikud loovad ka teatud mõttes usuradikaalide kõverpeegli, jutlustades jaburusi ja korraldades väljamõeldud sektide riituseid. 1960. aastatel tegutses USAs feministlikke aktiviste koondav rühmitus, mille pikka nime võiks eesti keelde tõlkida kui Rahvusvaheline Pahandusetekitajate Nõidade Vandenõu Põrgust. Lühendi W.I.T.C.H all korraldasid nad nõiakostüümides miitinguid misogüünia vastu ja konservatiivse väikekodanluse hirmutamiseks. Nõid misogüünia vastu võitlemise sümbolina ei tule tühja koha pealt. Kunsti ikonograafias on nõiad reeglina naised ja nii ei väljendunud ajaloos naiste vastu suunatud vihkamine mitte ainult nõidade massilises põletamises, vaid ka kogu kristlikku kunsti läbivas naiste pahelisust juurutavas visuaalkeeles.