Teose kasutamine ilma autorilt luba küsimata ja tasu maksmata on autoriõiguse seaduse järgi siiski mitmel juhul võimalik. Kaks tuntuimat erandit on tsiteerimine ja paroodia. Paroodia najal laseb liugu kogu näosaade, tsiteerimine on aga tuttav kõigile ajakirjanikele ja kriitikutele.
Eeldades, et teist muusikut sämplides ei soovita teda parodeerida, jääb alles ainult tsiteerimise erand, mida tavaliselt kasutatakse küll kirjalikus tekstis. Autoriõiguse seaduse alusel on autorilt nõusolekut küsimata ja tasu maksmata lubatud teost tsiteerida ja refereerida motiveeritud mahus, järgides refereeritava või tsiteeritava teose kui terviku mõtte õige edasiandmise kohustust. Sämplimise puhul on tõenäoline, et varasema teose lõigud peavad vabakasutuse lubatuseks olema pigem lühikesed. Ilmselt ei saaks tsiteeringu motiveeritud mahuks pidada näiteks kogu varasema teose refrääni kasutamist uues teoses.
Autoriõiguse seaduses sisalduv kohustus arvestada tsiteeritava teose kui terviku mõtte õige edasiandmisega piirab aga sämplimist märgatavalt. Sämplit uue loo konteksti asetades muudetakse algteose mõtet oluliselt. Mitmed kõige loovamad ja paremad näited sämplimisest on juhud, mil ühe žanri klassika on asetatud teise muusikastiili konteksti. Selliseid teoseid ei saa autoriõiguse seaduse teksti alusel Eestis tõenäoliselt seaduslikult luua ilma autorilt eelnevat luba küsimata.
Sämplimise kohta pole selgeid reegleid ka Euroopa Liidu direktiivides ega Euroopa Kohtu kohtupraktikas. See võib aga peagi muutuda, kuna suvel esitas Saksamaa Liidu Ülemkohus Euroopa Kohtule eelotsusetaotluse seoses Saksamaa tuntuima elektroonikakollektiivi Kraftwerk hagiga hiphoploo «Nur mir» autorite (produtsendid Moses Pelham ja Martin Haas) vastu.
Räppar Sabrina Setluri esitatud «Nur mir» sisaldab kahesekundilist pidevalt korduvat sämplit Kraftwerki loo «Metall auf Metall» rütmipartiist. Saksa Liidukonstitutsioonikohus leidis, et vabakasutuse erandi alusel ei pruukinud «Nur miri» autoritel olla kohustust saada sämplimiseks litsents, sest sämplimine on hiphopi iseloomulik stiilivõte ning kahesekundiline sämpel riivas vaid vähesel määral fonogrammitootja õigusi ega toonud kaasa märkimisväärset majanduslikku kahju.
Seega võib lähiajal oodata Euroopa Kohtu esimest seisukohta sämplimise kohta, mis loodetavasti ei muuda muusikale nii omase võtte kasutamist senisest veelgi raskemaks.
*Artikkel põhineb autori 2017. aastal Tartu Ülikooli õigusteaduskonnas kaitstud magistritööl.