Tartu kunstimajas võetakse naiselikkus luubi alla

Kultuuritoimetus
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mētra Saberova kritiseerib oma isikunäitusel tarbimiskultuuri ja traditsioonilisi soorolle
Mētra Saberova kritiseerib oma isikunäitusel tarbimiskultuuri ja traditsioonilisi soorolle Foto: Tartu Kustimaja / kaader videost

Reedel, 17. novembril kell 18 avatakse Tartu Kunstimajas kolm Läti kaasaegsete naiskunstnike näitust: grupinäitus «Jumalanna ex machina», Margrieta Griestiņa isikunäitus «Daggy viimne selfie» ning Mētra Saberova isikunäitus «Pimpin’ Yo Mama Crib».

Grupinäitus «Jumalanna ex machina» Tartu Kunstimaja suures saalis uurib kahe äärmuse vahel võnkuvat kujutluspilti naisest. Ühele poole jääb sageli esoteerilise alatooniga populaarne kuvand, kus naist võrreldakse jumalannaga, kes elab kuninglikku elu ja kannab siidist hommikumantleid.

Teises äärmuses vaadeldakse naist aga realistlikust igapäevasest vaatepunktist, kus naise õlule langeb lõputu töö ja kohustuste koorem ning ta näib olevat muudetud masinaks, mille väärtust määratakse läbi produktsiivsusnäitajate. Näitusel osalevad: Rasa Jansone, Anda Magone, Inga Meldere, Ingrīda Pičukāne ja Eva Vēvere. Näituse kuraator on Jana Kukaine. 

Näituse avamisel alustab kunstnik Ingrīda Pičukāne teose «Sensuaalne aas» maalimist, mis jätkub terve väljapaneku vältel. Avamis-performance’i ajal mängib muusikat Vija Moora.

Kunstimaja väikeses saalis eksponeeritud Margrieta Griestiņa (Dreiblate) isikunäituse «Daggy viimne selfie» peategelane Daggy, on arvutimängu maailmas elav pime mustanahaline keskealine meessoost gängster, kes otsustas vägivalla eest pääsemiseks kolida maale, ning hakkas selfie’de kujul dokumenteerima emotsionaalseid läbielamisi ning tundeid nii sõprade kui ka ümbritseva linna ja looduse vastu. Näituse avamisel esineb muusikalise performance’iga muusik TV Maskava. Näituse kuraator on Šelda Puķīte. 

Mētra Saberova, kelle isikunäitus «Pimpin’ Yo Mama Crib» avatakse Tartu Kunstimaja monumentaalgaleriis, kasutab oma keha instrumendina, mille abil mängida läbi meditsiiniturismi stsenaariume: performatiivselt orkestreeritud operatsioonid peegeldavad läbielatud isiklikke ja füüsilisi kogemusi mängulises ja lõbusas formaadis.

Ent süüvimisel esitavad esmalt koomilistena näivad tööd põhimõttelisi küsimusi naise identiteedi ning tema õiguste kohta teha enda kehaga seotud otsuseid. Kunstnik esineb näituse avamisel performance’iga. Näituse kuraator on Šelda Puķīte. 

Näituste avamisel esinevad performance’itega kunstnikud Mētra Saberova, Ingrīda Pičukāne ja TV Maskava. Näitused jäävad avatuks 10. detsembrini.

Tartu Kunstimaja on avatud K–E kella 12–18. Näitused on tasuta.

Inga Meldere maal «Vertex» kujutab naiselikkust müütilises võtmes.
Inga Meldere maal «Vertex» kujutab naiselikkust müütilises võtmes. Foto: Tartu Kunstimaja
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles