Eesti comme il faut publiku puhul ei tule kõne allagi esineja väljavilistamine. Ometi võib see veel tänapäevalgi, näiteks Milanos, tabada suurimaidki kuulsusi, kui nad ootusi ei õigusta. Meie – kelle paljud esiisad mõisatallide juures peksu oodates juba järjekorras püksid alla lasid, et kupjal kergem oleks – plaksutame käed villi, trambime veel jalgugi ja kindla peale upitame end püsti, olgu kuuldu keskpärane või suisa kehvakene.
Peame ju nii naabrile kui ka iseendale kinnitama, et oleme asjast aru saanud. Või siis on tegu oma armsa Eesti poja või tütrega või hindme lavale roninu pikka teekonda meie kaugesse kolkasse... Kena muidugi, eks iga artist taha publiku tunnustust ning aplaus ja kiiduavaldused mõjuvad mainele ning sedapidi edaspidistele tööotstele.
Ah et mis ma virisen? Mis selle jutu iva on? Iva on selles, et meie viimasel ajal üha paremini välja müüdud saalitäied rahvast kohtleb keskpärasust ülevoolavalt kiites ebaõiglaselt väga häid ja suurepäraseid.
Äsjasel kriitikal on muide otsene seos muusikateoste osade vahele plaksutamisega. Kui ikka pausi sisse plaksutatakse, siis võib artist arvestada ka mõõdutundetu vaimustusega kontserdi lõpus, tehku ta vahepeal mida tahes.
Kuid nüüd mõnest kontserdist konkreetsemalt, ka neist, mis eelmise arutluse esile kutsusid.
Kõvasti kiidetud «Elts ja Skride» ehk ERSO, dirigent Olari Eltsi ja Lätist pärit viiuldaja Baiba Skride kontserdist on just parasjagu aega möödas, et sellest veel paar sõna paberile panna. Kontsert pakkus tõesti üllatuse, kuigi mitte ootuspärase. Küllap oli publikurohkuse peamine põhjus veetlev viiuldaja Hamburgist ja ehk natukene ka tuntust saanud ja hästi tutvustatud solisti ja dirigendi koostöö. Ning üks kõlavamaid Stradivari viiuleid lätlanna kätes.