- Kas te improviseerisite Dylan Thomasefilmi tehes?
- Bernstein: Jah, improviseerisin küll! Kuigi mina selle loo kirjutasin, innustasin ma näitlejaid võtteplatsil leiutama, improviseerima. Mitte niivõrd tekstiga, kuivõrd tegelaskujuga. See on nagu automaatne kõne või «keeltes kõnelemine». Kui suudad end täiesti vabaks lasta, loobuda piiridest ja enesekontrollist, vaid siis leiad tõe, mida sa enne, kui pihta hakkasid, ära ei tundnud. On see arusaadav?
- Vägagi. See on peaaegu see, kuidas mina kirjutan. Aga kas kunstnik peab mingis faasis ikkagi olema «moraalselt vastutav»?
- Bernstein: Sõltub, mida te «moraalse» all mõtlete. Kas meil on vastutus inimeste ees, kes on me teekaaslased loomisel? Jah, see kohustus meil kunstnikena on. Aga kunstnikud ei saa tihti aru, mis on nende tähendus, väärtus kultuuris. Meie paneme ennast löögi alla, riskime alandusega, läbikukkumisega, majandushävinguga, kannatame madala enesehinnangu all, sest me pole kuidagi läbi löönud või õnnestunud mõnes asjas.
Me riskime, sest me püüdleme millegi poole, mis on ohtlik seiklus. Püüame leida tõdesid, mida teised inimesed oma konventsionaalses elus ei leia. Läheme välja metsikusse loodusse, kaardistamata territooriumile, tuleme sealt tagasi ja jagame oma kogemust. Ja teised saavad sellest osa, õppida! Kui üldse miski, siis on meie moraalne vastutus igal juhul olla edasi kunstnik.
Kas meil on kohustus rääkida tõtt? Võib-olla. On meil kohustus olla helde? Võib-olla. Aga kas meil on kohustus võtta kunstnikuna riske ja siis raporteerida sellest tagasi «tavalisse maailma»? Jah, see on meie moraalne missioon!