Roomat esimest korda külastav Gert Raudsep sulges end hotellituppa, et õppida reedel esietendunud lavastuse «NO32 Heasoovijad» teksti. «Eks ma pean siia tagasi tulema,» ütleb ta kahetsusevarjundita hääles.
Miks Raudsep seda teeb? Ta tunneb vastutust. «Sa kutsud inimesed saali ja võtad nende elust kaks või kolm tundi, siis on see suur vastutus. Kui sa selle ajaga muud teha ei oska kui ennast nautida, siis on see vastutuse puudumine.»
Samas on Raudsep veendunud, et etendus ei tohigi kõigile meeldida. «Konflikt on halb sõna, aga lavastuses peab mingi intriigi püsti panema, vaataja tuleb viia kohta, mis on tema jaoks ülimugav või ülimalt ebamugav. Sa pead ta kuhugi nihutama. Teatris jookseb aeg teistmoodi, sa ei tohi seal valitsevat aega samaks jätta. Me saame aega seisatada, maailma üldistada või läbi nõelasilma ajada või laiaks venitada. Me ei muuda inimesi, me saame küsimusi esitada, tekitada võnkeid.»
Teatriime, mida pole Raudsepa sõnul võimalik sõnastada, teke ongi ime. Ent Raudsep teab, et pole olemas suuri meistreid, kes suudaks teatriime seisundit hoida terve lavastuse, sest ime ei saa olla permanentne seisund.
-Mida tähendab teile sõnapaar «NO99»?
Minu sees istunud unistuse täitumist. Mõtlen tööd, kui seda tööks saab nimetada. «Ideaal» on halb sõna, sest see on absoluut. NO99s saan teha ideaalilähedast teatrit, ja see puudutab kõiki, mitte ainult näitlejaid, lavastajaid.
-Kas enne NOsse tulekut teadsite, et see on võimalik?
Eks ma ikka lootsin, et kunagi ja kusagil saab niimoodi teatrit teha. Me kõik oleme näitlejatena, teatritegijatena erinevad. Lavastuse tegemine on kollektiivne kokkulepe, kompromisside tegemine käib iga päev meie töö juurde. Kui need kompromissid suures osas kattuvad ideaaliga, siis võib olla õnnelik.